حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۵ فروردین ۲۶, پنجشنبه

سیمون دوبووار، زنی که مردان هم به او مدیونند


چهاردهم آوریل 2016 سی سال از مرگ سیمون دوبووار، نویسنده و روشنفکر فرانسوی می‌گذرد. یکی از مدافعان مکتب اگزیستانسیالیسم که نه تنها به دلیل رمان‌هایی که نوشت بلکه به دلیل آثار بسیاری که در زمینه دفاع از حقوق زنان منتشر کرد، بر جنبش‌های زنان بعد از خود تاثیر فراوانی داشت.






چهاردهم آوریل 2016 سی سال از مرگ سیمون دوبووار، نویسنده و روشنفکر فرانسوی می‌گذرد. یکی از مدافعان مکتب اگزیستانسیالیسم که نه تنها به دلیل رمان‌هایی که نوشت بلکه به دلیل آثار بسیاری که در زمینه دفاع از حقوق زنان منتشر کرد، بر جنبش‌های زنان بعد از خود تاثیر فراوانی داشت.

در زندگی سیمون دوبووار دو وجه ادبی و توجه به موقعیت و حقوق زنان بیش از وجوه دیگر نمایان است. اما اهمیت سیمون دوبووار در چه بود؟ آیا او در هر دو زمینه به یک اندازه بر معاصران و متاخران خود تاثیرگذار بود؟ 

یکی از ویژگی‌های بارز ادبی سیمون دوبوار تبدیل تدریجی آثار داستانی او از داستان به زندگینامه خودنوشت است، آنچنانکه در سه‌گانه زندگی‌نامه خود از "کارگاه زندگی" می‌گوید که در آن قرار است ادبیات جایگزین همه جاه‌طلبی‌های معنوی و حتی مذهبی شود. اهمیت نوشتن از خود در آثار سیمون دوبووار چیست؟

از سوی دیگر نام سیمون دوبووار و ژان پل سارتر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی همواره با هم گره خورده است. ایندو در کنار زندگی عاطفی خود، در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همفکری و همکاری داشتند. 
سیمون دوبووار در کتاب "وداع با سارتر" گفت‌وگوهای خود با او را بازگو می‌کند و کتاب "شاهدی بر زندگی من" نامه‌های ژان پل سارتر است به سیمون دوبووار. 

هرچند نام سارتر و تاثیر او بر دنیای اندیشه و ادبیات چنان پررنگ است که گاهی اغلب از تاثیر سارتر بر سیمون دوبووار گفته می‌شود، اما تاثیر دوبووار بر سارتر چه بود؟

همچنین سیمون دوبووار در کنار ادبیات، از وضعیت زنان هم غافل نمی‌شود. در کتاب "جنس دوم" ، او از تحقیر تاریخی زنان در برابر مردان می‌گوید و زن‌ها را دعوت می‌کند تا خود را از یوغ این وضعیت تحمیلی خارج کنند. 

جمله "ما زن به دنیا نمی‌آییم، زن می‌شویم" او الهامبخش بسیاری از جنبش‌های زنان در دنیا بوده است و زنان ایرانی نیز از این تاثیر بی‌نصیب نمانده‌اند. 



و حالا که بیش از یک قرن از تولد سیمون دوبووار و سی سال از مرگ او می‌گذرد، هنوز بخش‌های مختلف زندگی او مورد توجه نویسندگان و روشنفکران در دنیاست.

نویسنده‌ای که در زندگی شخصی و اجتماعی خود مبارزی بی‌نظیر بود. کسی که به دنبال پی‌ریزی سرنوشت خویش بود، همچنان که در دفترهای جوانی‌اش می‌گوید: "نیرویی خلق خواهم کرد و تا ابد به آن پناه خواهم برد."

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج