حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۵ فروردین ۹, دوشنبه

آکادمی نوبل پس از ۲۷ سال فتوای قتل سلمان رشدی را محکوم کرد

آکادمی سلطنتی سوئد که جایزه نوبل ادبیات را اعطا می کند پس از ۲۷ سال سکوت، فتوای قتل سلمان رشدی را که از سوی آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صادر شده است، محکوم کرد.








سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی
سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی
آکادمی سلطنتی سوئد که جایزه نوبل ادبیات را اعطا می کند پس از ۲۷ سال سکوت، فتوای قتل سلمان رشدی را که از سوی آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صادر شده است، محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، توماس ریاد، رییس آکادمی سلطنتی سوئد، روز پنجشنبه پنجم فروردین، در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از فتوای آیت‌الله خمینی گفت: «صدور حکم مرگ برای انتشار یک اثر ادبی نقض جدی آزادی بیان است. استقلال ادبیات از کنترل سیاسی برای تمدن بشری اهمیت فراوانی دارد و باید از آن در برابر حملات کینه‌توزان و طرفداران سانسور دفاع کرد».

آکادمی سلطنتی سوئد بر اساس همین اصل استقلال ادبیات از سیاست، در سال ۱۹۸۹ در برابر صدور فتوای قتل سلمان رشدی موضع‌گیری نکرد و اعلام کرد که بین حمایت از این نویسنده و حفظ بی‌طرفی کامل این نهاد در تناقض قرار گرفته است.
فتوای قتل سلمان رشدی از آن رو از سوی روح‌الله خمینی، بنیانگذار و رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران صادر شد که وی، کتاب «آیات شیطانی» این نویسنده را کفرآمیز می‌دانست.
آن طور که سلمان رشدی در خاطراتش در سال ۲۰۱۲ نوشت: «این فتوا اولین نت یک موسیقی سیاه بود».
سلمان رشدی که تبعه بریتانیاست در یک خانواده مسلمان در هند متولد شده است. به دنبال صدور فتوای رهبر وقت ایران، او مجبور شد زندگی مخفیانه‌ای را آغاز کند که سال‌ها طول کشید. به دنبال آن چندین مترجم و ناشر کتاب او به قتل رسیده یا مورد سوءقصد قرار گرفتند و دولت بریتانیا، سلمان رشدی را تحت حفاظت پلیس قرار داد.
سه عضو آکادمی سلطنتی علوم سوئد از تصمیم این نهاد و سکوت آن در مورد فتوای قتل سلمان رشدی انتقاد داشتند و به همین خاطر تصمیم گرفتند در هیچ یک از فعالیت‌های آکادمی مشارکت نکنند. اما آنها اجازه نداشتند استعفاء دهند.
پس از ورود اعضای جدید به آکادمی طی ۳۰ سال اخیر و پس از افزایش رقم جایزه نقدی برای قتل سلمان رشدی این نهاد بالاخره تصمیم گرفت در مورد فتوای قتل این نویسنده موضع گیری کند.
در ماه فوریه امسال چهل موسسه رسانه‌ای دولتی ایران در یک اقدام مشترک جایزه نقدی برای اجرای این فتوا را افزایش دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج