حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      رضا قاسمی، نویسنده‌ی شناخته شده و خالق آثاری چون "همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها"، این روزها دارد آخرین قصه خود را در فیس‌بوک منتشر می‌کند. او با ما از دغدغه‌های نویسنده‌ای می‌گوید که در زمانه فیس‌بوک می‌زید و می‌نویسد.

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر بیست و هفت سالۀ ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ بهمن ۱۶, چهارشنبه

چرا سیدعلی صالحی خواست حذف شود؟

چند سال پیش هنگام اعلام نهایی نام من برای جایزه‌ای به نام «نیما» هم گفتم، دردها و دغدغه‌های اجتماعی - لااقل از منظر شاعر مستقلی مثل راوی «عاشقه‌های بعد از گرگ» - جایزه و تشویق و این شکل از دل‌خوشی‌های پنج‌روزه نیست و حرف دیگر من این است که متولی نظارت بر کتاب نمی‌تواند خود نیز جایزه‌دهنده هم باشد.


                         
                          لایک زنی فیس بوک ما

سیدعلی صالحی دلایل درخواستش را برای حذف نامش از فهرست نامزدهای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره دلیل مخالفتش برای اعلام نام مجموعه شعر «عاشقه‌های بعد از گرگ» در فهرست نهایی کتاب سال گفت: چند سال پیش هنگام اعلام نهایی نام من برای جایزه‌ای به نام «نیما» هم گفتم، دردها و دغدغه‌های اجتماعی - لااقل از منظر شاعر مستقلی مثل راوی «عاشقه‌های بعد از گرگ» - جایزه و تشویق و این شکل از دل‌خوشی‌های پنج‌روزه نیست و حرف دیگر من این است که متولی نظارت بر کتاب نمی‌تواند خود نیز جایزه‌دهنده هم باشد. خانه کتاب مگر از مؤسسات اقماری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست؟! روند انتخاب و ساختار این نوع جوایز از اساس غلط است. آدمی کسی را بی‌خبر وسط ضیافت «هُل» نمی‌دهد.
او در ادامه درباره این‌که آیا همه جایزه‌های ادبی برای بررسی آثار مؤلفان باید از آن‌ها اجازه بگیرند، اظهار کرد: ساختار و برنامه شکلی یک جایزه چند مرحله دارد. تا زمانی که نام مؤلف و نام اثر در رسانه‌ها اعلام نشده (مراحل اولیه آزمون و رقابت کلان و سراسری)، نه مؤلف، داوران را می‌شناسد، نه مسؤولین صاحب اثر را، و نه مردم و جامعه در جریان‌اند. اما وقتی که بخش مهمی از خروجی قضاوت از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود، شاعر حق دارد سؤال کند. مگر «سربازبگیری» عهد پهلوی اول است که به آدم «ایست» داده شود؟ این روند، روندی برآمده از رفتار «پنهان‌کاری» از یک‌سو، و برخورد «غیرعادلانه» با آبروی مؤلف و مؤثر از جانب دیگر است. یادآوری می‌کنم؛ وقتی موضوع به رسانه‌ها می‌کشد، آن هم بدون اطلاع از نیت و اراده «شاعر» بویژه در واپسین مرحله، نوعی رفتار از سر «جبر» رخ می‌دهد که خوشایند هیچ‌کس نیست. انتخاب در کار ادبیات انتخاب «دختر شایسته» یا «پسر پهلوان» نیست.
صالحی در پاسخ به این‌که نجفقلی حبیبی، دبیر علمی جایزه کتاب سال، در پاسخ به انصراف او گفته این انصراف به صورت رسمی به آن‌ها ابلاغ نشده و در واقع روند اداری طی نشده است، گفت: من با پای خودم به این مهمانی نرفته‌ام که حالا از خوردن شام «انصراف» بدهم. روحم خبر ندارد چرا میان این همه شاعر لایق، حالا کتاب من؟! اما آقای حبیبی حق دارد در برابر پرسش، پاسخی اداری بدهد. مقامی دولتی و سیاسی است که مسؤول امری ادبی و فرهنگی شده است. اما شعر امری اداری یا اتفاقی سیاسی نیست. نگاه آقای حبیبی به شاعر و شعر نگاهی کاملا «استخدامی» است. حالا مستخدمی اعتراض دارد، برود انصراف بدهد و متن دادخواست را در بخش «بایگانی» «ثبت» کند، همراه با امضاهای لازم به دفتر جشنواره برساند، بعد طبیعی است که اراده لازم اتخاذ خواهد شد. همه این حرف‌ها با یک تلفن حل می‌شد: «کار شما به مرحله نهایی رسیده است. مایل هستید باشید؟!» خلاص! جواب من از دو حال خارج نبود، و مرا مجبور نمی‌کردید دوباره «انزوای» خود را در این جهان مطرح کنم. اجازه بدهید ما شعر خود را بگوییم، شما مردم محترم نیز جایزه خود را بدهید. سوگند می‌خورم آقای حبیبی مرا نمی‌شناسد. کافی بود بدانند من تمایلی به این تشویق‌ها ندارم. از آغاز ما به حاشیه خود رانده می‌شدیم.
این شاعر درباره این‌که آیا فکر نمی‌کند اعلام نام سیدعلی صالحی و کتاب شعر او در این‌جا و در جایزه کتاب سال به معنی روی خوش نشان دادن به اهل قلم مستقل و غیردولتی است، گفت: مگر ما «ابزار» هستیم که مسؤولین قبلی ما را در انتهای انبار - به عمد - جا بگذارند، و مسؤولین امروزی بیایند و ما را پشت ویترین تبلیغ کنند. کسی حق ندارد به روی هیچ انسانی «روی...تُرش» کند، که حالا وقتِ «روی...خوش» باشد. این خوف و رَجاء خاکی نوعی «رعیت‌پروری» است. ما خود عین کرامت هستیم، «سبد کالا» یعنی چه؟!
او در ادامه درباره این‌که مسؤولانی که قصد توجه به اهل فرهنگ و هنر را دارند، برای جلب اعتماد آن‌ها باید چه اقدام‌هایی را انجام دهند، اظهار کرد: «فرهنگ» چهره آشکارِ «رؤیاهای یک ملت» است. اگر دولتی به خود اجازه دهد که تا اعماق رؤیاهای مردم دخالت کند، واویلاست! در سرزمینی که یکی از مؤثرترین و غنی‌ترین تمدن‌ها و فرهنگ‌های بشری همچنان با مقاوت به حیات خود ادامه می‌دهد و مردمش صاحب عزت‌اند، به «قیم فرهنگی» نیازی نیست.
سیدعلی صالحی سپس درباره این‌که چرا پیش‌ترها جایزه خصوصی «نیما» را قبول نکرده، گفت: پول این جشن‌ها را بدهید دارو برای فقرایی که سرطان دارند. بدهید نیازمندانی که نه در بیمارستان‌ها، بلکه مقابل بیمارستان‌ها می‌میرند. من شاعرم، آرمان انسانی به من اجازه نمی‌دهد کنار همسایه گرسنه بی‌تفاوت بمانم. این جوایز متعلق به جوامعی است که از پُرخوری خواب‌شان نمی‌رود.
او در عین حال درباره این‌که آیا جایزه‌های خارجی - همچون جایزه گلاویژ - را هم قبول نخواهد کرد، گفت: حتما قبول می‌کنم. آن وجه نقدی را می‌آورم برای مردم بزرگ خودمان خرج می‌کنم، همین‌جا. ابعاد معنوی آن نیز افتخاری است برای این فرهنگ و این مردم. مثل جوایزی که بزرگان ما گرفته‌اند پیش‌تر. بحثِ من «نقدی درون خانوادگی» است.
به گزارش ایسنا، نام سیدعلی صالحی با مجموعه شعر «عاشقه‌های بعد از گرگ» به عنوان یکی از 12 شاعر راه‌یافته به مرحله نهایی جایزه کتاب سال در بخش شعر اعلام شده که البته امسال این بخش هیچ برگزیده‌ای ندارد.
ارسال یک نظر

پادکست سه پنج

Google+ Followers

ضد سانسور

  • تمام کتاب های سلمان رشدی به فارسی

    آیات شیطانی. بچه های نیمه شب. شرم. هارون و دریای قصه ها.سلمان رشدی و حقیقت در ادبیات

  • عایشه بعد از پیغمبر

    .دانلود کتاب عایشه بعد از پیغمبر،کورت فریشلر ترجمۀ ذبیح الله منصوری

  • فیلم کشتار شصت و هفت

    در تابستان ۱۳۶۷ و تنها یک ماه پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق آیت الله خمینی در نامه محرمانه ای فرمان قتل هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد. این حادثه در تاریخ معاصر ایران به کشتار ۶۷ معروف شده است. این مستند نگاهی است به این جنایت هولناک.

  • در جستجوی زمان از دست رفته

    دانلود تمام جلد های در جستجوی زمان از دست رفته /مارسل پروست/ ترجمه مهدی سحابی

  • تاریخ طبری

    دانلود تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک تالیف محمدبن جریر طبری ترجمۀ ابوالقاسم پاینده

  • از سیدضیاء تا بختیار

    دانلود از سیدضیاء تا بختیار نویسنده:مسعود بهنود

  • میراث انقلابی چه گوارا

    دانلود میراث انقلابی چه گوارا /اولیویه بزانسن، میشل لووی ترجمۀ نیکو پورورزان

  • فیلم کشتار شصت و هفت

    در تابستان ۱۳۶۷ و تنها یک ماه پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق آیت الله خمینی در نامه محرمانه ای فرمان قتل هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد. این حادثه در تاریخ معاصر ایران به کشتار ۶۷ معروف شده است. این مستند نگاهی است به این جنایت هولناک.

سه پنج در شبکه های اجتماعی