حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ دی ۲۱, شنبه

گوگل ایرانی‌ها در ۲۰۱۳: از پورنو و فکاهه تا قیمت طلا

گوگل، پر استفاده‌ترین ابزار جست‌وجو در وب، هر سال فهرستی از پرطرفدارترین موارد جست‌وجو در جهان و در کشورهای مختلف ارائه می‌دهد تا تصویری بدهد از آن‌چه کاربران اینترنت برایشان مهم است.پورنو، فکاهه و قیمت طلا و خودرو در صدر جست‌وجوهای داغ ایرانیان در سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است.



دو سوم جست‌وجوهای اینترنتی با گوگل صورت می‌گیرد
                                                                             

                                      توییتر سه پنج برای مطلب فرهنگی و هنری

                           لایک زنی فیس بوک ما

هادی نیلی/بی بی سی
گوگل، پر استفاده‌ترین ابزار جست‌وجو در وب، هر سال فهرستی از پرطرفدارترین موارد جست‌وجو در جهان و در کشورهای مختلف ارائه می‌دهد تا تصویری بدهد از آن‌چه کاربران اینترنت برایشان مهم است.
پورنو، فکاهه و قیمت طلا و خودرو در صدر جست‌وجوهای داغ ایرانیان در سال ۲۰۱۳ میلادی بوده است.
با فراگیرتر شدن دسترسی به اینترنت در اغلب جوامع، این معنادارتر می‌شود که کاربران در هر کجا بیش از هر چیز چه کلماتی را گوگل کرده‌اند یا چه عباراتی به‌مرور رونق گرفته‌اند و کدام عبارت‌ها از سکه افتاده‌اند.
این فقط گوگل نیست که هر سال فهرستی از موارد پر طرفدار در جست‌وجوهای اینترنتی را ردیف می‌کند.
رقیبان آن بینگ، یاهو و اسک هم چنین فهرستی می‌دهند اما فهرست گوگل به مراتب جامع‌تر به شمار می‌رود چون دو سوم جست‌وجوهای اینترنتی با گوگل صورت می‌گیرد.
جست‌وجوگر بینگ با فاصله زیادی، کمتر از یک‌پنجم کل جست‌وجوهای اینترنتی را کار می‌کند.

'رمان' داغ شد


عکس‌های خرم‌سلطان، از شخصیت‌های مجموعه تلویزیونی 'حریم سلطان'، از موارد مورد علاقه کاربران ایرانی بوده است
برای کاربران ایرانی، همچون سال‌های گذشته، جست‌وجوهای مرتبط با پورنوگرافی در فهرست پرطرفدارها دیده می‌شود در حالی که اثر چندانی از این جست‌وجوها در فهرست جهانی و یک‌پارچه گوگل نیست.
بر خلاف اغلب دیگر کشورها، اینترنت تنها مسیر دسترسی آسان و ارزان به محتوای پرونوگرافی در ایران است.
تحلیلگران وب همچنین احتمال می‌دهند که الگوریتم‌های گوگل برای تشخیص عبارات پر طرفدار در زبان‌های رایج جهانی، به نحوی کامل‌تر شده است که یافته‌های مرتبط با پورنو را در فهرست‌ها لحاظ نکنند.

کلمه "دانلود" در صدر فهرست کلمات پرجست‌وجو در ایران است. بازار دریافت رایگان موسیقی و فیلم و سریال بدون رعایت کپی‌رایت همچنان در ایران هم داغ است.
از آن گذشته کاربران به دنبال محتواهای سرگرم‌کننده اند. حضور کلمه "اس‌ام‌اس" در رده نهم فهرست پرجست‌وجوها، نشان از جذابیت پیامک‌های فکاهی برای کاربران ایرانی دارد.
با در نظر داشتن تلاطم‌های بسیار بازار مالی ایران در دو سال گذشته، جای شگفتی ندارد "قیمت خودرو" و "قیمت طلا" در رده‌های سوم و پنجم جست‌وجوهایی هستند که در یک سال گذشته در ایران داغ شده‌اند.

یعنی کاربران ایرانی این عبارت‌ها را پیش‌تر چندان گوگل نمی‌کردند ولی در یک سال گذشته بیشتر به آنها علاقه نشان داده‌اند.
"رمان" چهارمین عبارتی است که جست‌وجوکردن آن در یک سال اخیر رشد کرده است.
با فیلترینگ گسترده اینترنت در ایران که فراگیری استفاده از روش‌ها و نرم‌افزارهای فیلترشکن را در پی داشته، خیلی از کاربران ایرانی از آدرس‌هایی به جز آدرس اصلی خود در ایران به اینترنت وصل می‌شوند و این شاید در تشخیص نحوه رفتار کاربران ایرانی در اینترنت تاثیر بگذارد.
اما گوگل می‌گوید برای تشخیص ترجیح‌های کاربران در ایران، روش‌های خودش را دارد و تغییر آی‌پی آنها در این باره تاثیر عمده‌ای ندارد.

به دنبال عکس‌های عسل بدیعی، خرم‌سلطان، سلنا

به طور دقیق‌تر، در جست‌وجوی کاربران ایرانی در میان تصاویر روی وب، سه نام در فهرست ده عبارت پرطرفدارتر به چشم می‌خورد.
عسل بدیعی، بازیگر جوان ایرانی که در فروردین ۱۳۹۲ به کما رفت و سپس درگذشت، در صدر این فهرست است.
گزارش‌ها و خبرهای مختلف درباره علت مرگ این چهره، از موضوعات داغ اینترنتی در هفته‌های نخست سال جاری خورشیدی شد.


غذاهای گیاهی از جست‌وجوهای پرطرفدار در جهان هستند. هوموس مرتب محبوب‌تر هم شده است.
خرم‌سلطان، دومین نام پرجست‌وجو در گوگل کاربران ایرانی بوده است. این نام یکی از شخصیت‌های اصلی مجموعه تلویزیونی "حریم سلطان" است.
این شاهد دیگری از محبوبیت این مجموعه ساخت ترکیه در میان ایرانیان است.
"عکس خنده‌دار" و "داف" دو عبارت بعدی پرطرفدار در ایران برای جست‌وجوی عکس در وب بوده‌اند.
سومین چهره این فهرست، سلنا گومز است؛ ستاره جوان آمریکایی که هم خوانندگی کرده و هم بازیگری.
پس از آن کاربران ایرانی بیش از هرچیز به دنبال عکس از "لباس مجلسی" بوده‌اند.

نتایج محلی

جست‌وجوهای کاربران استان تهران در گوگل، تقریبا شبیه همان الگوی کلی ایران است.
با در نظر داشتن نسبت جمعیتی کاربران تهران‌نشین به دیگر شهرهای ایران، ضریب نفوذ بالای اینترنت در پایتخت و همین‌طور فراگیرتر بودن استفاده از گوشی‌های تلفن همراه برای وب‌گردی، غیرمنتظره نیست که کاربران تهرانی، الگوی جست‌وجوکردن دیگر کاربران ایرانی را تحت تاثیر بگذارند.
برای کاربران تهرانی، جست‌وجو به دنبال عبارت "‌اندروید" رشد کرده است.
این افزایش محبوبیت با شواهد دیگری هم جور در می‌آید که حاکی از رونق‌گرفتن بازار ابزارک‌هایی در ایران است که با ‌اندروید سیستم عامل مورد حمایت گوگل کار می‌کنند.
داغ‌شدن عبارت "‌اندروید" در یافته‌های گوگل کاربران دیگر نقاط ایران هم کمابیش پیداست.
عبارات پرطرفدار در دومین استان پرجمعیت ایران یعنی خراسان رضوی که مرکز آن شهر مشهد است، تفاوت چندانی با استان تهران ندارد.
برای کاربران استان اصفهان، سومین استان پرجمعیت ایران، "روحانی" بیش از هر عبارت دیگری داغ شده است.
اندروید در این استان هم پرطرفدار شده است.
کاربران استان اصفهان همچنین کلمه "باران" را بسیار بیش از پیش گوگل کرده‌اند. این را بگذارید کنار خشک‌سالی‌های اخیر در ایران و مشخص‌تر، خشکی زاینده‌رود در اصفهان.
در استان فارس به مرکزیت شیراز، گذشته از عبارات پورنوگرافیک که در صدر هستند، "داستان" هم به میان جست‌وجوهای داغ آمده است.

علاقه‌مندی‌های جهان: مرگ، ابزارک‌ها و افراد مشهور

اما کاربران در بقیه دنیا در گوگل دنبال چه گشته‌اند؟
مرگ، ابزارهای الکترونیکی و افراد مشهور، بیش از هر چیزی کاربران جهانی را در یک سال گذشته میلادی پای گوگل کشید تا چیزی را در اینترنت جست‌وجو کنند.


در کدام کشورها بیشتر درباره بیت‌کوین جست‌وجو کرده‌اند؟ هرجا که آبی‌تر است، علاقه‌مندی بیشتر بوده. یعنی چین، آمریکا و اروپای غربی
وبسایت گوگل همچنین موارد جست‌وجو که خیلی زود بین کاربران مختلف، داغ شده‌اند.
با درگذشت اخیر نلسون ماندلا، کاربران در سرتاسر جهان نام این رهبر آفریقای جنوبی را گوگل کردند و نام او، سریع‌تر از هر عبارت دیگری در جست‌وجوهای گوگلی داغ شد.
ابزارک‌های الکترونیکی هم در ده یافته پرطرفدار گوگل حضور دارند.
در رتبه سوم فهرست کلی، آیفون فایو اس قرار دارد؛ گوشی هوشمندی که شرکت اپل در سال ۲۰۱۳ معرفی کرد.
گوشی سامسونگ گلکسی اس فور که با سیستم عامل ‌اندروید از گوگل کار می‌کند، رتبه هشتم را گرفته است.
ابزارک‌هایی که با ‌اندروید کار می‌کنند، در رقابت با محصولات شرکت اپل هستند و این رقابت، به دادگاه‌های آمریکا و دیگر کشورهای جهان هم کشیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج