حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ دی ۹, دوشنبه

معاون وزیر ارشاد: فهرست سیاه نویسندگان وجود داشت، اما بدون سند کتبی

عباس صالحی
عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت که ابلاغ "فهرست سیاه" نویسندگان و ناشران در زمان دولت محمود احمدی نژاد، به طور شفاهی و "بدون هیچ سند کتبی و رسمی" صورت می‌گرفته است.






پویا عزیزی:این مصاحبه را خوب بخوانید و به یاد بیاورید آن هایی که به اسم پناهنده سیاسی و تحت پیگرد و قربانی سانسور و ممنوع القلم بورس ها و کمک های مالی و معنوی اروپا و آمریکا را در نوردیدند و کارهایشان هم در دوره محمود چاخان و هم در دوره حسن کلید، در ایران مجوز چاپ گرفت و منتشر شد. آن ها که اسم شان هنوز در لیست ممنوع القلم های موسسات پن و مشابهین است ولی کتابشان در تهران چاپ می خورد و حساب هاشان هنوز یورو و دلار و کرون و پوند می بیند از احساسی انسانی به نام شرم خالی اند.
...........................
عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت که ابلاغ "فهرست سیاه" نویسندگان و ناشران در زمان دولت محمود احمدی نژاد، به طور شفاهی و "بدون هیچ سند کتبی و رسمی" صورت می‌گرفته است.

آقای صالحی در مصاحبه با شماره یکشنبه ۸ دی (۲۹ دسامبر) روزنامه دولتی ایران گفت: "برخی از نویسنده‌ها در دوره قبل اعلام شده بود که کارشان منتشر نشود." وی افزود: "در حیطه ناشران تعلیقی مجموعه اسامی محدودتری وجود داشت اما در بحث ممنوع القلم‌ها تعداد بیشتری در فهرست به قولی سیاه قرارداشتند."
بحث در مورد فهرست نویسندگانی که گفته شده در زمان آقای احمدی نژاد اجازه انتشار نوشته های خود را نداشته اند، حدود یک ماه قبل و پس از آن بالا گرفت که حسن روحانی رئیس جمهور، در بخشی از گزارش صد روز فعالیت دولت یازدهم گفت که این دولت، نویسندگان "ممنوع‌القلم" را به "سریع‌القلم" تبدیل کرده‌است.

در پی این اظهارت، وزیر ارشاد دولت دهم، معاون فرهنگی وی و گروهی از دیگر محافظه کاران منتقد دولت آقای روحانی، در اظهار نظرهایی جداگانه سخنان رئیس جمهور را نادرست دانستند.
عباس صالحی در مصاحبه امروز خود با روزنامه ایران تاکید کرده: "اگر شما در بازار نشر جست‌و‌جویی داشته باشید؛ خواهید دید که در چند سال گذشته آثاری که مجوز داشتند و محتوای آنها هم مشکلی نداشت، امکان چاپ نداشتند."
"
علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم، پیشتر 'برخی از مدیران فرهنگی سابق' را مجری دستورات 'دیکته شده' توسط دستگاه‌های امنیتی دانسته بود"

آقای صالحی افزوده است: "پیگیری بحث نویسنده‌های ممنوع القلم خواسته‌ای است که رئیس جمهوری به دنبال بررسی آن هستند."
در اوایل آذرماه، علی جنتی، وزیر ارشاد دولت یازدهم نیز در گفتگویی با روزنامه ایران " وجود "لیست سیاه" نویسندگان و ناشران در دولت قبل را مورد انتقاد قرار داد.
آقای جنتی با ذکر اینکه چاپ آثار شمار زیادی از نویسندگان ممنوع بوده گفت: "کافی بوده که اسم یک نویسنده روی جلد کتاب باشد تا کتاب به محاق بیفتد."
وی با اشاره به "فهرست ۵۰ ناشر که به آنها گفته شده بود حق عرضه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی را ندارند" افزود: "حدود ۴۰۰ عنوان کتاب بدون مجوز در ارشاد بود که بعضی از آنها کاملا رد شده بودند و برخی بلاتکلیف بودند فقط به این خاطر که توسط ناشرانی که در لیست سیاه قرار داشتند منتشر شده بودند."
وزیر ارشاد "برخی از مدیران فرهنگی سابق" را مجری دستورات "دیکته شده" توسط دستگاه‌های امنیتی دانست.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج