حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      رضا قاسمی، نویسنده‌ی شناخته شده و خالق آثاری چون "همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها"، این روزها دارد آخرین قصه خود را در فیس‌بوک منتشر می‌کند. او با ما از دغدغه‌های نویسنده‌ای می‌گوید که در زمانه فیس‌بوک می‌زید و می‌نویسد.

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر بیست و هفت سالۀ ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۲ آذر ۱۴, پنجشنبه

نگاهی به مستند خون مردگی ساخته ی محمد کارت


نگاهی به مستند خون مردگی ساخته ی محمد کارت
خون مردگی به عنوان نخستین  فیلم سازنده اش اثری ست که می تواند مخاطب را حیرتزده کند،  چرا که فیلم به اندازه ای در فرم و چیدمان عناصر بصری اش قوام یافته است که در ما این اطمینان را ایجاد می کند که فیلم ساز نه تنها با نگاهی منحصر به فرد،  به جهان اطرافش






نگاهی به مستند خون مردگی ساخته ی محمد کارت














تن دادن به زخم/ آنا شکرالهی 

خون مردگی به عنوان نخستین  فیلم سازنده اش اثری ست که می تواند مخاطب را حیرتزده کند،  چرا که فیلم به اندازه ای در فرم و چیدمان عناصر بصری اش قوام یافته است که در ما این اطمینان را ایجاد می کند که فیلم ساز نه تنها با نگاهی منحصر به فرد،  به جهان اطرافش نگاه کرده است بلکه در عرصه ی اجرا و بسط عملی ایده اش نیز،  صاحب سبک و سیاقی شخصی ست. انتخاب مدل و جهانی کوچک برای تمرکز هرچه بیشتر برجریاناتی که در جهان بزرگ ما قابل پیگیری ست،  ساختار فیلم را به شکل اسلوب معادله ای جذاب در آورده است. فیلمساز،  به سراغ قشر خاصّی از جوانان در یک شهرستان می رود که در فرهنگ خاصی رشد می کنند. جوانانی که عشق جرّ و دعوا و زد و خوردند. در حقیقت آن ها شرایط و مناسبات پیرامون خود را در مدل – جهان کوچک خود باز تولید می کنند. آن ها که لباس. پوشش و ابزار مناسبی برای مواجهه با جهان نداشته اند تصمیم گرفته اند مستقیماً با بدنشان با آن رو به رو بشوند. بدن – این بدوی ترین ابزاری که در اختیار انسان است – انتخاب آن ها انتخاب ناگزیری ست که آدم ها را به دردناکترین موقعیت ممکن سوق می دهد. آن ها آدم هایی هستند که داوطلب می شوند برای زخم خوردن. و آن قدر به مفهوم زخم نزدیک می شوند که داشتنش را یک ارزش محسوب می کنند .
” هرکی زخم و خالش بیشتره. ادعاش هم بیشتره ” از حرف های اصغر (شخصیت واقعی فیلم )
مشخص است که زخم و خال در نظام دلالتی دیگری عمل می کنند. نوع و کیفیت تجربه ی این آدم های خاص. ارزش های معیار را دگرگون کرده و آن ها را به شکل دیگری تعریف می کند. وارونه شدن ارزش ها. مخاطب را در موقعیتی خطرناک و وهم انگیز قرار می دهد. مخاطب نمی تواند به واسطه ی ملاحظات مدنی یک انسان شهرنشین. این فیلم را ببیند بلکه او هم مجبور است پوشش ملاحظات را کنار بگذارد و با موقعیت عریان و خطرناک فیلم رودر رو شود .
” شما وقتی دعوا می کنید. نمیگید ممکنه یه عمر خودتون رو گرفتار کنید؟ “( سوال فیلمساز از یکی از جوانان اهل جرّ)
” ما وقتی دعوا می کنیم. با جون و دل دعوا می کنیم. ” (جواب جوان )
مستند خون مردگی ساخته ی محمد کارت
مستند خون مردگی ساخته ی محمد کارت
به نظر می رسد تناقض موجود در این دیالوگ. از ملاحظات مدنی فیلمساز ریشه گرفته است. مدنیِّتی که این جوانان آن را تجربه نکرده اند. آن ها ملاحظه و احتیاط را یاد نگرفته اند. آن ها لباس و حفاظ نداشته اند. بنابراین ضرورت ملاحظاتی از این دست را درک نمی کنند. و جالب این جاست که آن ها در یکی از کلان شهر ها (شیراز) زندگی می کنند. فقط در کلان شهرهاست که می توان محیطی را از مفهوم شهریّت خالی کرد. انسانی که نه به طبیعت دسترسی دارد و نه به امکانات شهری. کارش می شود زخم زدن و زخم خوردن .
در سکانسی از فیلم. گروه فیلمساز به راهنمایی اصغر (شخصیّت اصلی فیلم) به خانه ی زن و مردی می روند که فرزندشان اخیراً به دلیل کشتن یک جوان در دعوا. قصاص شده است. پدر جوان قصاص شده. در میان حرف هایش که دارد از دعوا و عاقبتش بد می گوید و در میان افسوس خوردن هایش. جمله ای هولناک به زبان می آورد . جمله ای که موقعیت خطرناک بیننده را به اوج می رساند.
” حالا که به خاطر کشتن فلانی قصاصت کردن. کاش تیکه تیکه ش کرده بودی لااقل. که به من این همه زور نمیومد “
پدر برای نشان دادن اندوهش از وضعیت تن حرف می زند. او خشمش را جز از طریق مواجهه با تن دیگری نمی تواند مهار کند. پدر شیوه ای جز همان شیوه ی پسرش نمی شناسد. او هم مثل تمام انسان ها در آن محیط شهری اما غیر مدنی. تنها ابزار بدن را برای رو به رو شدن با جهان اطراف می شناسد و برای مواجهه با دیگری و مجازات او هم تنها بدن او را نشانه می رود .
خون مردگی اتفاقی ست که برای بافت های زنده می افتد. اما آن قدر می تواند ادامه داشته باشد که زندگی در بافت ها را به مرگ تبدیل کند. تعلیق میان مرگ و زندگی. وضعیت خون مرده ی همه ی این آدم هاست. وادادگی تن و بدن. خشم و عصبیت درونی آن ها را هر روز نسبت به خود و جهانشان بیشتر می کند. تا جایی که بیرون رفتن از این وضعیّت برای آن ها رویایی دور دست به نظر می رسد.
…………………….
نگاهی به مستند خون مردگی ساخته ی محمد کارت
برگزیده ی جایزه ی بهترین مستند اجتماعی سال از جشنواره ی شهید آوینی

ارسال یک نظر

پادکست سه پنج

Google+ Followers

ضد سانسور

  • تمام کتاب های سلمان رشدی به فارسی

    آیات شیطانی. بچه های نیمه شب. شرم. هارون و دریای قصه ها.سلمان رشدی و حقیقت در ادبیات

  • عایشه بعد از پیغمبر

    .دانلود کتاب عایشه بعد از پیغمبر،کورت فریشلر ترجمۀ ذبیح الله منصوری

  • فیلم کشتار شصت و هفت

    در تابستان ۱۳۶۷ و تنها یک ماه پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق آیت الله خمینی در نامه محرمانه ای فرمان قتل هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد. این حادثه در تاریخ معاصر ایران به کشتار ۶۷ معروف شده است. این مستند نگاهی است به این جنایت هولناک.

  • در جستجوی زمان از دست رفته

    دانلود تمام جلد های در جستجوی زمان از دست رفته /مارسل پروست/ ترجمه مهدی سحابی

  • تاریخ طبری

    دانلود تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک تالیف محمدبن جریر طبری ترجمۀ ابوالقاسم پاینده

  • از سیدضیاء تا بختیار

    دانلود از سیدضیاء تا بختیار نویسنده:مسعود بهنود

  • میراث انقلابی چه گوارا

    دانلود میراث انقلابی چه گوارا /اولیویه بزانسن، میشل لووی ترجمۀ نیکو پورورزان

  • فیلم کشتار شصت و هفت

    در تابستان ۱۳۶۷ و تنها یک ماه پس از پایان جنگ هشت ساله با عراق آیت الله خمینی در نامه محرمانه ای فرمان قتل هزاران زندانی سیاسی را صادر کرد. این حادثه در تاریخ معاصر ایران به کشتار ۶۷ معروف شده است. این مستند نگاهی است به این جنایت هولناک.

سه پنج در شبکه های اجتماعی