حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

براي سالروز تولد مردي كه «در انتظار گودو»‌ را نوشت


http://www.tip-berlin.de/files/mediafiles/44/samuel-beckett-paris-cafe.jpg
تقويم ادبي را كه ورق بزنيم، فردا (13 آوريل) به سالروز تولد «ساموئل بكت» نمايشنامه‌نويس بزرگ ايرلندي برمي‌خوريم.
  ساموئل بكت ـ شاعر، نمايش‌نامه‌نويس و نويسنده‌ي نامدار ايرلندي ـ برنده‌ي نوبل ادبيات، ‌106 سال پيش در13 آوريل 1906 در دوبلين ديده به جهان گشود.
ساموئل بكت اين نمايشنامه‌نويس بزرگ از سال ‌1923 تا ‌1927 در كالج ترينيتي دوبلين زبان‌هاي ايتاليايي، فرانسوي و انگليسي را آموخت. پس از فارغ‌التحصيلي، به پاريس رفت و توسط يكي از دوستان شاعرش به «جيمز جويس» معرفي شد، اين آشنايي تأثير به‌سزايي در شكل‌گيري استعدادهاي اين جوان داشت و به او كمك‌هاي زيادي كرد. http://klappentexterin.files.wordpress.com/2010/11/beckett.jpg
در سال ‌1929، بكت اولين اثر خود را كه يك مقاله‌ي نقدگونه در حمايت از جويس بود، با عنوان «دانته برونو، ويكو جويس» منتشر كرد. اولين داستان كوتاه بكت نيز با نام «خيال» به‌چاپ رسيد و سال بعد از آن او براي قطعه‌ شعري موفق به دريافت يك جايزه‌ي ادبي نه‌چندان معروف شد.
در سال ‌1931، سرانجام اولين رمان خود را به‌نام «رؤياي زيباي زنان معمولي» نوشت. درحالي‌ كه بسياري از ناشران از چاپ آن خودداري كردند، در سال ‌1993 و پس از مرگش به‌چاپ رسيد. اين كتاب توانست الهام‌بخش بسياري از شعرها و و سروده‌هاي بكت باشد.
او در سال ‌1938 رمان «مورفي» را منتشر كرد و سال بعد،‌ آن را به زبان فرانسوي به‌چاپ رساند.
بكت در نمايش‌نامه‌نويسي نيز تبحر داشت و يكي از معروف‌ترين آثار او، «آخرين نوار كراپ» كه در سال ‌1958 آن را نوشت، يك نمايش‌نامه است.
همچنين در جنگ جهاني دوم به‌سبب شجاعت‌هايش در مبارزه با ارتش آلمان، از دولت فرانسه نشان ويژه دريافت كرد.
در سال ‌1946 نوشتن چهارمين رمانش را به‌نام «Mercier Et Camier» آغاز كرد كه در بسياري جهات، گواهي مي‌داد معروف‌ترين اثر او، نمايش‌نامه‌ي «در انتظار گودو» در پيش است كه اولين اثر بلند بكت به زبان فرانسوي بود. اين نمايش‌نامه معروف‌ترين اثر ساموئل بكت محسوب مي‌شود كه چهار سال پس از پايان نگارش، در سال ‌1952 به‌چاپ رسيد و در سال ‌1953، روي صحنه رفت. نسخه‌ي انگليسي‌زبان آن در سال ‌1955 نوشته شد و در همان سال، به موفقيت بزرگي در لندن دست يافت.
بكت در سال ‌1969 موفق به دريافت جايزه‌ي نوبل ادبيات شد و از معروف‌ترين نمايش‌نامه‌هايش به «دست آخر» (‌1957)، «من نه» (‌1972)، «فاجعه» (‌1982) و «چي كجا» (‌1983) مي‌توان اشاره كرد.
او كه در اواخر عمر از بيماري آمفيزم و پاركينسون رنج مي‌برد، روز ‌22 دسامبر ‌1989 در سن ‌83 سالگي درگذشت و در پاريس به‌خاك سپرده شد.
بكت در نويسندگي از دانته، جيمز جويس و مارسل پروست الهام گرفت و خود الگوي ادبي نويسندگاني چون «پل آستر»، «جي‌. ام. كوئتزي» و «هارولد پينتر» شد. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh4Jlba_Q2aMitjMLujRCXubRilaIBjySgPhDt3Rd2B9f7JYCXkNM-6h-8p52dFaas_HjhoE2zhW3sxxl6kzHBZcwhsEfxg5GiMKbwB7sWQrMKrmet3Nz7BS_xgd8xC5Z2_NNMFWNQlBkLZ/s1600/SamuelBeckettStateofIreland.png

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج