روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی.
بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.
و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست
اگر این شب ست
اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم
سیاهی ی تنها خود تویی
بهین شب تنها که خود می سازی و
آبها که در پای تو می خسبند
رنگ می گیرد. .
غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بیحرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه میآمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانههایش زیر لحاف تکانتکان میخورد
ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعهای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.
آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر میتواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقهشان یک دنیا خودخواهی، منفعتطلبی و ریاکاری نهفته است.
من ترجیح میدهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولتهای گوشت سویینی تاد بخورم
هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسینبرانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام بهتصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.
"سیزدهم آذر و یکونیم قرن سانسورستیزی" عنوان بیانیهای است که کانون نویسندگان ایران به مناسبت سیزدهم آذر، روز مبارزه با سانسور، منتشر کرد. امسال دهمین سال اعلام این روز به عنوان روز مبارزه با سانسور است.
بیانیه به مناسبت روز مبارزه با سانسور
"سیزدهم آذر و یکونیم قرن سانسورستیزی" عنوان بیانیهای است که کانون نویسندگان ایران به مناسبت سیزدهم آذر، روز مبارزه با سانسور، منتشر کرد. امسال دهمین سال اعلام این روز به عنوان روز مبارزه با سانسور است. در بخشی از بیانیه که دیروز منتشر شد آمده است: « یکی از پیامدهای مخرب این همه تهدید و ممنوعیت و نظارت و بازبینی و "صدور مجوز"، درونی شدن سانسور، خودسانسوری، است. سانسور از هر نوع، رسمی و غیر رسمی، بر روان، ذهن، زبان، روابط فرهنگی و اجتماعی انسان تاثیراتی منفی و مخرب میگذارد». کانون در این بیانیه پس از مرور کلی وضعیت سانسور و سانسورستیزی در جامعه نوشته است: « سانسور رسمی و غیر رسمی و هرگونه تحدید آزادی بیان باید عملا از جامعه جارو و آزادی بیان بیهیچ حصر و استثنا قانون جاری شود». در پایان نیز «همگان را فرا میخواند تا در گرامیداشت این روز به هر طریق ممکن بکوشند. روز سیزده آذر باید در دنیای حقیقی و فضای مجازی روز سانسورستیزی و سانسورستیزان باشد».
متن کامل بیانیه:
سیزدهم آذر و یکونیم قرن سانسورستیزی
ده سال پیش در چنین روزهایی کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه، سیزدهم آذر هر سال را "روز مبارزه با سانسور" اعلام کرد. هدف از اعلام آن تمرکز و توجه جامعه بر شناخت و مخالفت با پدیدهی سانسور بوده است؛ پدیدهای که دهههاست فرهنگ و آزادی را در چنگ خود گرفتار کرده است. اگر راهاندازی اولین ادارهی سانسور را که به پیشنهاد اعتمادالسلطنه و دستور ناصرالدین شاه انجام گرفت مبنای تاریخ سانسور رسمی و دولتی در ایران قرار دهیم اکنون بیش از یکصد و سی سال از عمر پر ادبار آن میگذرد. در این – تقریبا - یکونیم قرن، عمر دو رژیم به پایان رسید؛ اما سانسور از حکومتی به حکومت دیگر سپرده شد: از قاجار به پهلوی و از پهلوی به جمهوری اسلامی و در هر دستبهدست شدن ابعاد گستردهتر و شکلهای نوتر و پیچیدهتری یافت.
به موازات گسترش کار چاپ و روزنامهنگاری در عصر قاجار سانسور دولتی نیز سربرآورد، و در مقابله با این یک، دفاع از آزادی بیان و مخالفت با سانسور. به یک معنا سانسور همزاد دشمنخوی آزادی بیان است و این دو همواره و همجوار در نبردی پنهان و آشکار قرار داشتهاند. در این سالها، جز دورههای کوتاه و گذرا در تاریخ، پیروز میدان سانسور بوده است؛ اما این سلطهگر با وجود تبهکاریهای بسیار و تحمیل هزینههای گزاف بر مردم نتوانسته است مانع از مخالفتها و مبارزه برای آزادی بیان شود. تعیین روز سیزده آذر به عنوان روز مبارزه با سانسور در این کشمکش و مبارزه است که معنی میشود، جایگاهش اینجاست: تقویت جبههی آزادی بیان.
اکنون ده سال از اعلام این روز میگذرد. در این ده سال دولتهای مختلف بساط سانسور را بیش از پیش گستردهاند؛ مجلات و روزنامهها را گاه دسته دسته لغو امتیاز کردهاند؛. فیلمها را حتی در مرحلهی اکران توقیف کردهاند؛ کنسرتها را بسا در زمان اجرا ممنوع کردهاند. اینترنت را فیلتر و شبکههای اجتماعی و سایتها را مسدود کردهاند؛ بارها و بارها به خانههای مردم یورش بردهاند تا وسایل ماهواره را ضبط کنند یا با فرستادن امواج پارازیت کوشیدهاند استفاده از برنامههای ماهوارهای را برای آنها ناممکن کنند؛ ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی را درانحصار کامل خود داشتهاند، و نیز چاپ و پخش کتاب را با حربهی "مجوز پیش از چاپ" و "خمیر کردن پس از چاپ".
این فهرست البته بسیار طولانیتر از معدودی است که برشمرده شد. اینک به این مجموعه بیفزاییم لیستهای سیاه و بگیر و ببند و پروندهسازی و زندان و شلاق و گاه اعدام را تا گستره و عمق سانسور در ایران بیشتر آشکار شود. این گونه است که در ارزیابیهای جهانی رتبهی حاکمیت در "آزادی رسانهها" هر سال کمتر و در "اعمال سانسور" هر سال بیشتر شده است.
یکی از پیامدهای مخرب این همه تهدید و ممنوعیت و نظارت و بازبینی و "صدور مجوز"، درونی شدن سانسور، خودسانسوری، است. سانسور از هر نوع، رسمی و غیر رسمی، بر روان، ذهن، زبان، روابط فرهنگی و اجتماعی انسان تاثیراتی منفی و مخرب میگذارد.
در مقابل اما جبههی آزادی بیان هیچگاه از کوشش بازنایستاده است. چه در عهد ناصری که با چاپ نشریه در خارج از ایران و توزیعش در داخل سد سانسور را میشکست و چه در عصر پهلوی که به روشهای گوناگون از جمله با تشکیل کانون نویسندگان به مقابله با آن برخاسته بود. در چهار دههی اخیر که سانسور در عرصههای بیشتری حضور داشته مخالفت با آن و دفاع از آزادی بیان نیز شدت و وسعت بیشتری یافته است. این عامل همراه با رشد تکنولوژی ارتباطات موجب جلوگیری از یکهتازی دم ودستگاه سانسور و در مواردی عقبنشینی آن شده است؛ صدای مخالفت با سانسور، به ویژه در دو سه سال اخیر، آشکارتر و بلندتر شده و این صدا حتی از لایههای محافظهکارتر نویسندگان و هنرمندان شنیده میشود. صدا در صدا میافتد و زمزمهها هیاهو میشود. این نشان پیشروی جبههی سانسورستیزی است؛ اما فقط گوشهای کوچک از اتفاقی بزرگ است که باید جامعه را در بر بگیرد. سانسور رسمی و غیر رسمی و هرگونه تحدید آزادی بیان باید عملا از جامعه جارو و آزادی بیان بیهیچ حصر و استثنا قانون جاری شود. اینگونه است که میتوان آزادی بیان را از اتفاقی در دورهی کوتاهی از تاریخ به پدیدهای پردوام بدل کرد. اعلام روز سیزده آذر که یادآور دو جانباختهی راه آزادی بیان محمد مختاری و جعفر پوینده نیز هست، میتواند به شکلگیری این پدیده یاری رساند از همین رو باید آن را گرامی داشت.
کانون نویسندگان ایران سیزدهم آذر روز مبارزه با سانسور را به نویسندگان، هنرمندان و دیگر مخالفان پیگیر سانسور تبریک میگوید و همگان را فرا میخواند تا در گرامیداشت این روز به هر طریق ممکن بکوشند. روز سیزده آذر باید در دنیای حقیقی و فضای مجازی روز سانسورستیزی و سانسورستیزان باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر