حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۵ آذر ۲۰, شنبه

کیهان شریعتمداری و حمله به بهرام بیضایی

پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:« آقای شریعتمداری! شما می‌دانید راجع به چه کسی حرف می‌زنید؟ واقعا چگونه به خودتان اجازه می‌دهید که در مورد استاد مسلم عرصه ادبیات و نمایش و مدافع فرهنگ پارسی، استاد بهرام بیضایی حرفی بزنید؟

شما بهتره به همان کار اصلی خودتان بپردازید. بس کنید.







دربرابر هجمه کیهان ؛ مردم به حمایت از بیضایی برمی خیزند

دربرابر هجمه کیهان ؛ مردم به حمایت از بیضایی برمی خیزند
موج حمایت از بیضایی به راه افتاد
هجمه‌کیهان به خالق«روز واقعه»
 اساتید هنر ایران همواره مورد هجمه آنانی هستند که درصددند برای نیل به خواسته‌ها و اهداف سیاسی خود از هر آنچه در نزد ملت گرامی و مورد اقبال است عبور کنند. برای آنان هنر راهی برای تخریب دولت، تضعیف رقیب و بهانه جویی است.کیهان اخیرا اتهاماتی را متوجه بهرام بیضایی کارگردان قدیمی و شناخته شده کشور کرد و بدون رعایت چارچوب اخلاقی و حرفه‌ای هر آنچه عاری از حقیقت و سرشار از بغض سیاسی بوده را بر روی ورق آورده است. این اتهام‌زنی‌ها به بیضایی را می‌توان در تقابل به توجه ویژه دولت و شخص رئیس‌جمهور به هنر و هنرمندان قرار داد. متر کیهان برای سنجش میزان اعتقادات و توجه به چارچوب‌ها سالهاست که نم کشیده، چرا که اگر این متر صحیح بود در دولت قبل هم می‌توانست معیار خوبی برای پر کردن صفحات باشد. آنچه کیهان درباره بیضایی نوشته بیش از هر موضوعی به یک فکاهی شبیه است. بخشي از متن آن چنين است: «در حالي براي نخستين‌بار جشنواره تئا‌تري به نام بهرام بيضايي، كارگردان فراري توسط يكي از مراكز فرهنگ و هنر علمي كاربردي كشور برگزار مي‌شود كه اين فرد به غير از تمامي فعاليت‌هايي كه در طول اقامتش در آمريكا عليه ايران و ارزش‌ها و باورها و اعتقادات مردم اين سرزمين انجام داده، چندي پيش در اجراي تئاتر با خواننده هتاك فراري (م. ن) همكاري داشت و اخيرا نيز با اجراي تئاتر مبتذلي به نام «طربنامه» در كاليفرنيا به مضحكه و مسخره ارزش‌هاي اسلامي جامعه ايران پرداخت. گفته مي‌شود جشنواره فوق به معرفي بر‌ترين نمايشنامه‌هاي اقتباسي، پژوهش ‌و مقالات بر‌تر درباره آثار و انديشه‌هاي بيضايي مي‌پردازد. سوال اینجاست که برگزاری جشنواره فوق با استفاده از امکانات و هزینه بیت‌المال قرار است کدام اندیشه بیضایی را مورد تجلیل قرار داده و جایزه بدهد؟ درحالی که بیضایی طبق برخی اسناد تاریخی از خانواده‌ای بهایی بوده و در نهایت به قول خودش فردی لائیک و غیرمذهبی است.»

بس کنید!
این نوشتار کیهان البته بی پاسخ نماند، چنان که بسیاری از سینماگران متعهد بر این نوشتار تاسف خوردند. پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:« آقای شریعتمداری! شما می‌دانید راجع به چه کسی حرف می‌زنید؟ واقعا چگونه به خودتان اجازه می‌دهید که در مورد استاد مسلم عرصه ادبیات و نمایش و مدافع فرهنگ پارسی، استاد بهرام بیضایی حرفی بزنید؟
شما بهتره به همان کار اصلی خودتان بپردازید. بس کنید. شما با اسم بردن ازاستاد بیضایی بزرگ نمی‌شوید وبنده هم قرارنیست، ایشان را به کسی بشناسانم. چون همه ملت ایران،چه مردم عوام، وچه فرهنگیان و اهل ادب و نمایش، وکسانی که دلشان برای ایران زمین می‌تپد، اورا خوب می‌شناسند. فقط به شما یادآورمی‌شوم و از یک اثر از ستاد نام می‌برم، فیلمنامه، فیلم سینمایی (روزواقعه)غیر از سینما، یکی از افتخارات صداوسیمای ایران است،که هرساله در ایام دهه محرم، به‌مناسبت شهادت امام حسین(ع)نشان می‌دهد. استاد بیضایی هر مرام مسلکی دارد، بدانید از شما بهتر اسلام را می‌شناسد. ازخدای بزرگ خواهانم که سایه استاد بیضایی را از سر فرهنگ و هنر ایران زمین کم نکند.» پاکروان بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما نیز به نوشته کیهان درباره بهرام بیضایی واکنش نشان داد. پاکروان در این باره نوشت:«حمله به يك استاد و اسطوره صداى خفته در حنجره‌مان را فرياد مى كند. چه كسى از ايران فرار كرده كه شما چنين گستاخانه و بى محابا از فرار مى‌گوييد؟ كسى كه بيش از همه دلش براى ايران و ايرانى و زبان پارسى تپيد و بيش از شمارگان سن شما تعداد آثارش است كه يكى از يكى بيشتر ايرانى است و عاشق اين مرز و بوم. اينكه او امروز اينجا نيست از بى‌عرضگى كسانى است كه تا بود به چوب تهمت و افترا زدندش و چون رفت دو پاره شدند. كسانى که به فحاشى و تهمت ادامه دادند (مطابق معمول هميشه) و كسان ديگرى به دست و پايش افتادند كه برگرد و بساز، آن‌هم نه از سر عشق به استاد و اين سينما، بلكه بيشتر به‌دنبال ستاره‌اى بر دوششان بودند نشان پيروزى در قدرت بازگرداندن او به وطنش كه هنوز و هميشه دلش برايش بيش از ما و شما مى‌زند. افتخار كنيد هنوز«روز واقعه» بهترين اثر عاشورايى است.» علیرضا داود نژاد کارگردان مطرح سینما،یادداشتی را درباره بهرام بیضایی منتشر کرد که به این شرح است:«بیضایى درخت تناورى است که زیرسنگینىِ شاخه‌هاى پر بار خود خم شده بود؛ خوشبختانه اینک فرصتى فراهم شده تا این شاخه‌ها تکانده شود و میوه‌هایش کام اهل دانایى را شیرین کند. آن‌ها که طعم میوه این درخت را چشیده‌اند و یا در سایه شاخسار ان لحظاتى آرمیده اند و یا در طوفان‌هاى ریشه کن استوارى آن را آزموده اند، به تعلق ریشه‌هاى سترگ آن به خاک این سرزمین تردیدى ندارند.» دیروز در صفحات مجازی به‌ویژه تلگرام غوغایی در حمایت از بیضایی به پا بود، چنان که کاربران با انتشار جملاتی از این کارگردان به نوعی اعتراض خود به کیهان را نشان دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج