حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۴ دی ۱۶, چهارشنبه

کناره‌گیری اعتراضی شهاب حسینی از جشنواره فیلم فجر

شهاب حسینی، بازیگر سینمای ایران که مسئولیت مشاور هنری دبیر سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را برعهده گرفته بود در اعتراض به کنار گذاشتن فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» از جشنواره فیلم فجر، از سمت خود در این جشنواره کناره‌گیری کرد.





شهاب حسینی، بازیگر سینمای ایران که مسئولیت مشاور هنری دبیر سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را برعهده گرفته بود در اعتراض به کنار گذاشتن فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» از جشنواره فیلم فجر، از سمت خود در این جشنواره کناره‌گیری کرد.
شهاب حسینی در فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی
شهاب حسینی در فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی
به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، شهاب حسینی، امروز سه‌شنبه ۱۵ دی در نامه سرگشاده‌ای نوشته است که پذیرش سمت مشاور هنری دبیر جشنواره‌ صرفاً به این دلیل بود که تصور می‌کرده در این دوره  «وجود نگاهی نو و اندیشه‌ای تازه موجب عدم تکرار اشتباهات گذشته و رفع نواقص دوره‌های قبل خواهد شد» اما موضع‌گیری محمد حیدری، دبیر جشنواره‌ سی‌وچهارم فیلم فجر درباره فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن امیریوسفی و اطلاق اصطلاحِ «معضل» به این فیلم، موجب شده که او استعفا دهد.
شهاب حسینی در فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» در کنار بازیگران دیگری چون شیرین یزدانبخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبر عبدی و صابر ابر ایفای نقش می‌کند.
به‌گفته شهاب حسینی موضع‌گیری دبیر جشنواره فیلم فجر درباره این فیلم که «طی چند دوره‌ گذشته در محاق بدبینی و سیاه‌نگری قرار گرفته»، نشانگر بطلان تصورات او بوده است.
فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»  که در سال ۱۳۹۱ ساخته شده تاکنون اکران عمومی نشده و در دو دوره جشنواره فیلم فجر هم اجازه حضور پیدا نکرده است. گفته می‌شود که این فیلم به دلیل آن‌که داستانش به رویدادهای سال ۸۸ برمی‌گردد مورد بی‌لطفی مسئولان، از جمله علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.
داستان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در خانه پیرزنی که با دختر میان‌سالش زندگی می‌کند، می‌گذرد. داستان فیلم از آن‌جا آغاز می‌شود که در یکی از روزهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری که تجمع مخالفان نتایج انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آن‌جا مخفی می‌شوند.
محسن امیریوسفی (چپ) در کنار فیلمبردارش تورج اصلانی پشت صحنه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»
محسن امیریوسفی (چپ) در کنار فیلمبردارش تورج اصلانی پشت صحنه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»
در اتاق خانه پیرزن نیز سه قاب عکس از سه مرد وجود دارد. مرد اول پسر پیرزن است که در جنگ کشته شده است. عکس دوم برادر او، از مخالفان حکومت است که در دهه ۱۳۶۰ اعدام شده است و قاب سوم همسر پیرزن است که ظاهراً از طرفداران مصدق بوده و در جریان کودتای ۲۸ مرداد برایش اتفاقی می‌افتد. روند داستان به گفت‌وگوی خیالی این سه نفر با پیرزن در جریان شبی می‌گذرد که او خیال می‌کند فردا مأموران امنیتی به سراغش خواهند آمد.
در سال‌های گذشته فیلم‌های دیگر محسن امیریوسفی نیز با سانسور و محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند. فیلم «خواب تلخ» او که جایزه ویژه دوربین طلایی و جایزه نگاه جوان از جشنواره کن سال ۲۰۰۴ را به‌دست آورده بود، پس از ۱۲ سال توقیف در ایران، در سینماهای محدود هنر و تجربه اکران شد.
همچنین فیلم «آتشکار» امیریوسفی که در سال ۸۶ آماده نمایش بود دو سال در توقیف ماند و در نهایت همزمان با جشنواره فیلم فجر در سال ۸۸ اکران محدودی شد.
روز گذشته، دوشنبه ۱۴ دی، هیأت انتخاب سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر اسامی فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش اصلی این جشنواره را اعلام کرد و نام فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی در میان آن‌ها نبود.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج