حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۶ اسفند ۱۰, پنجشنبه

پایان برلیناله: دست پر زنان و دست خالی ایرانی‌ها‌

جشنواره بین المللی فیلم برلین شامگاه شنبه 24 فوریه،  با برگزاری مراسمی ویژه به کار خود پایان داد. این مراسم با حضور بیش از 1600 میهمان در کاخ برلیناله برلین برگزار شد. بهترین جایزه فستیوال، خرس طلائی به فیلم "به من دست نزن" ساخته آدینا پینتیلی از رومانی تعلق گرفت. سینماگران ایرانی این بار با دست خالی به خانه بازگشتند.





mediaآدینا پینتیلیREUTERS
جشنواره بین المللی فیلم برلین شامگاه شنبه 24 فوریه،  با برگزاری مراسمی ویژه به کار خود پایان داد. این مراسم با حضور بیش از 1600 میهمان در کاخ برلیناله برلین برگزار شد. بهترین جایزه فستیوال، خرس طلائی به فیلم "به من دست نزن" ساخته آدینا پینتیلی از رومانی تعلق گرفت. سینماگران ایرانی این بار با دست خالی به خانه بازگشتند.




در بخش اصلی جشنواره امسال برلین 24 فیلم به نمایش درآمدند که از میان آن ها 19 فیلم بر سر دریافت خرس طلائی و خرس های نقره ای برلیناله رقابت داشتند.
هیئت داوران امسال از تام تیکور کارگردان و تهیه‌کننده آلمانی، استفانی زاکارک منتقد آمریکائی،  چما پرادو کارشناس فیلم اسپانیائی، ادل رومانسکی تهیه‌کننده آمریکائی، ریوئیچی ساکاموتو بازیگر و موسیقی‌دان ژاپنی و سسیل دوفرانس بازیگر بلژیک تشکیل شده بود.
فیلم "به من دست نزن" ساخته مشترک آلمان، فرانسه، رومانی، بلغارستان و جمهوری چک با کارگردانی "آدینا پینتیلی" از رومانی برنده خرس طلائی برلیناله شد. این فیلم همچنین به عنوان نخستین فیلم، جایزه 50 هزار یوروئی جشنواره را دریافت کرد.
جایزه بزرگ هیئت داوران نصیب فیلم "ماگ" از لهستان شد و خرس نقره ای بهترین کارگردان را "وس آندرسن" آمریکائی به خاطر فیلم "جزیره سگ ها" کسب کرد.
سایر جوایز بخش اصلی فستیوال امسال به ترتیب زیر اعطا شدند:
  • خرس نقره ای برای بهترین بازیگر مرد: آنتونی باژون برای بازی در فیلم دعا از فرانسه.
  • خرس نقره ای برای بهترین بازیگر زن: آنا برون به خاطر ایفای نقش در فیلم "زنان وارث" از پاراگوئه. (این فیلم، با کارگردانی "مارسلو مارتیسی" در عین حال جایزه خرس نقره ای برای بهترین فیلم با چشم انداز نوین را نیز دریافت کرد).
  • خرس نقره ای برای بهترین فیلمنامه: "آلونسو ویریلاسیوس" و "مانوئل آلکالا" از مکزیک به خاطر فیلم موزه.
  • خرس نقره ای برای کار هنری برجسته: "النا اوکینایا" از روسیه برای طراحی صحنه و لباس فیلم دولاتوف.
بهترین های کوتاه و مستند 
در بخش فیلم های کوتاه خرس طلائی به فیلم "مردان پشت دیوار" با کارگردانی "مولداوسکی" از اسرائیل و خرس نقره ای به فیلم کوتاه "ایمفورا" محصول مشترک روآندا و سوئیس داده شد که کارگردانی آن را "ساموئل ایشموره" به عهده داشت.
در بخش فیلم های مستند، فیلم "والس والدهایم" ساخته روت بکرمان از اتریش به عنوان بهترین فیلم امسال برلیناله برگزیده شد.
جوایز دیگر برلیناله
هر سال در برلیناله بخش دیگری هم زیر عنوان پانوراما برگزار می شود. در این بخش با گزینش تماشاگران به بهترین فیلم ها جوایزی تعلق می گیرد. امسال فیلم "پروفیل" با کارگردانی "تیمور بکمانتوف" و فیلم مستند "سکوت دیگران" ساخته "آلمودئنا کاراسئدو" در بخش پاناروما جایزه گرفتند. پروفیل ساخته مشترک آمریکا، روسیه، بریتانیا و قبرس است و سکوت دیگران محصول مشترک آمریکا و اسپانیا.
خرس بلورین بخش نوجوانان بالای 14 ساله را فیلم بلند "فورتونا" ساخته "ژرمینال رائو" از سوئیس دریافت کرد. این فیلم ضمنا جایزه ۷۵۰۰ یورویی داوران بین‌المللی را نیز از آن خود کرد.
در  این بخش به فیلم "کیم هولیخاندا" ساخته "سارا ولت‌مایر" از هلند نیز خرس بلورینی تعلق گرفت و از فیلم درساژ ساخته پویا بادکوبه تقدیر به عمل آمد.
در بخش "نسل" که به فیلم های کودکان تعلق دارد، امسال فیلم بلند "دست بر روی قلب" ساخته لوک پیکار از کانادا و فیلم کوتاه "کتاب راهنمای یک دختر 12 ساله" به کارگردانی "تیلدا کوبهام هروی" از استرالیا خرس های بلورین را دریافت کردند.
دست خالی ایرانی ها و جسارت لیلا حاتمی
امسال همه هنرمندان ایرانی حاضر در جشنواره بین المللی فیلم برلین با دست خالی به خانه بازگشتند و تنها از فیلم "درساژ" به کارگردانی "پویا بادکوبه" به خاطر روایت هوشمندانه داستان تقدیر به عمل آمد. اما کنفرانس خبری مانی حقیقی و لیلا حاتمی کارگردان و بازیگر اصلی فیلم "خوک" جنجال آفرید.
لیلا حاتمی در این کنفرانس خبری از این که تظاهرات مسالمت آمیز مردم در ایران با خشونت کامل سرکوب می شود ابراز تاسف کرد و گفت که از این موضوع به شدت رنج می برد. در مقابل مانی حقیقی ضمن اعتراف به این که در ایران سانسور وجود دارد و هنرمندان هر یک با روش خود می کوشند این سانسور را دور بزنند، به خبرنگاران اعتراض کرد که چرا همواره در کنفرانس های خبری وقتی به هنرمندان ایرانی می رسند به جای پرداختن به کار آن ها پرسش های سیاسی را با آنان در میان می گذارند.
بعد از این کنفرانس، لیلا حاتمی از سوی مسئولان جشنواره فیلم فجر و برخی چهره های وابسته به رژیم در شبکه های اجتماعی مورد انتقاد شدید قرار گرفت. اما مانی حقیقی در ویدئوئی که  در یوتیوب و شبکه های اجتماعی پخش شد، از حاتمی پشتیبانی کرد و گفت: "تظاهرات مسالمت آمیز حق طبیعی مردم است و آن ها نباید به خاطر آن سرکوب شوند. از این منظر ناراحتی لیلا حاتمی به جا بوده و من آن را می فهمم".






























هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج