روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی.
بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.
و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست
اگر این شب ست
اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم
سیاهی ی تنها خود تویی
بهین شب تنها که خود می سازی و
آبها که در پای تو می خسبند
رنگ می گیرد. .
غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بیحرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه میآمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانههایش زیر لحاف تکانتکان میخورد
ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعهای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.
آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر میتواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقهشان یک دنیا خودخواهی، منفعتطلبی و ریاکاری نهفته است.
من ترجیح میدهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولتهای گوشت سویینی تاد بخورم
هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسینبرانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام بهتصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.
۱۳۹۵ شهریور ۲۹, دوشنبه
'آلبالوهای جنسی' یالثارات و واکنش سینماگران و وزارت ارشاد
نشریه رسمی انصار حزبالله، حدود دو هفته پیش در مطلبی با عنوان "سونامی کثیف آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد" ضمن حمله چندباره به محتوای فیلم فروشنده، با ذکر داستانی به زعم خود از آنچه "مثلث عشقی و کثیف سه تن از اهالی سینما" میخواند، گزارش کرد.گرچه برای شخصیتهای داستان منتشر شده اسامی مستعار به کار رفته - شهرزاد، قباد و فرهاد- (شخصیتهای سریال شهرزاد) اما ارجاعها بیش از آن روشن هستند که مخاطبان متوجه اتهامهایی که نویسنده به ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی نسبت داده نشوند.
مهدیس امیری
روزنامهنگار حوزه فرهنگ و هنر
واکنشها به نوشته جنجال برانگیز مجله یالثارات در مورد سه سینماگر ایرانی همچنان ادامه دارد.
نشریه رسمی انصار حزبالله، حدود دو هفته پیش در مطلبی با عنوان "سونامی کثیف آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد" ضمن حمله چندباره به محتوای فیلم فروشنده، با ذکر داستانی به زعم خود از آنچه "مثلث عشقی و کثیف سه تن از اهالی سینما" میخواند، گزارش کرد.
گرچه برای شخصیتهای داستان منتشر شده اسامی مستعار به کار رفته - شهرزاد، قباد و فرهاد- (شخصیتهای سریال شهرزاد) اما ارجاعها بیش از آن روشن هستند که مخاطبان متوجه اتهامهایی که نویسنده به ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی نسبت داده نشوند.
در واکنشی غیرمستقیم، روز گذشته ترانه علیدوستی با انتشار تصاویری از اصغر فرهادی و مانی حقیقی در صفحه شخصی خود در توییتر و اینستاگرام، این دو نفر را در حکم اعضای خانواده خود خواند و از حمایت و همراهی آنها قدردانی کرد.
آقای حقیقی در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی که یکشنبه شب، ۲۸ شهریور در تهران برگزار شد، مطلب مورد بحث را "هم فکاهی و هم هرزهنگاری" دانست و از شکایت خود، اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی از یالثارات خبر داد. او با بیان این که "روی کمک و همیاری مسئولان" چندان حساب نمیکند، نه تنها از اهالی سینما بلکه از همه مردم خواست پیگیر برخورد با این نشریه باشند.
سخنگوی وزارت ارشاد، حسین نوشآبادی صبح امروز، دوشنبه ۲۹ شهریور با اعلام اینکه "هتک حرمت جدید" این مجله در قوه قضاییه در دست بررسی است، افزود: "موضع ارشاد قبلا در این خصوص اعلام شده و پروانه را لغو کرده است، ما این نشریه را به لحاظ قانونی جز نشریات نمی دانیم. همچنان موضع ما لغو پروانه این نشریه است و این مهم در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است".
واکنشهای صنفی به 'مجله هتاک'
هفته نامه یالثارات اخیرا چندین بار به سبب انتشار مطالبی که توهین به سینماگران ایرانی خوانده شده، خبرساز بوده اما انتشار آن بدون هیچ وقفهای ادامه یافته است.
بعد از اظهاراتی درباره بازیگران حاضر در جشن سینمایی حافظ، چندی پیش این نشریه به برنامه تلویزیونی خندوانه و شخص رامبد جوان نیز به شدت حمله کرد. به نظر میرسد این بار سینماگران تصمیم گرفتهاند واکنشی جدیتر به رویه نشریه انصار حزبالله نشان بدهند.
هیئت مدیره خانه سینما امروز در نامهای سرگشاده خطاب به سه سینماگری که هدف حمله یالثارات قرار گرفتهاند از "سکوت مدیران و مسئولان ذیربط به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر هتاکی دستاندرکاران نشریه موسوم به یالثارات" اظهار شگفتی کرده و افزود: "ما پشتیبانی خود را از شما اعلام میکنیم و تا جایی که در مقدوراتمان است از همه امکانات حقوقی، قانونی و افکار عمومی برای اعاده حیثیت و ستاندن داد شما استفاده خواهیم کرد".
انجمن تهیهکنندگان مستقل ایران نیز دیروز در نامهای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت: "نشریهای که زیر نام سرور آزادگان جهان مخفی شده، با هرزه نویسی در باره سه هنرمند صاحب نام سینمای ایران، با ردیف کردن الفاظی، تخیلات ذهنی و افکار منحرف ناشران را در قالب روایتی کثیف به این عزیزان نسبت داده است. از شما به عنوان قاضیالقضات جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم دستور رسیدگی صادر کنید و اجازه نفرمائید زیر نام سرور شهیدان جهان با آبروی هنرمندان مسلمان کشورمان بازی شود".
بسیاری از هنرمندان هم شخصا از تریبونهای مختلف ادبیات این نشریه را مورد انتقاد قرار دادهاند. شب گذشته در اختتامیه جشنواره فیلم چهلچراغ داوود میرباقری و مریلا زارعی به شدت به نسبتهایی که این مجله به چند سینماگر داده است اعتراض کردند.
آقای میرباقری انتشار چنین مطالبی را "شرمآور" خواند و افزود: "ما توقع داریم که بزرگان و مسئولین ورود کنند. دل همه ما را شکسته است. این جریان اگر ادامه پیدا کند همه متضرر میشوند".
پیمان معادی و ابراهیم حاتمیکیا نیز دو سینماگر دیگری بودند که در جشن شب منتقدان در مورد مطلب منتشر شده در این مجله موضع گرفتند. از جمله آقای حاتمیکیا روی سن به تندی به این نشریه حمله کرد و گفت: "متاسفم در کشوری زندگی می کنم که با خون حسین اینچنین بازی می شود ... اگر معذرت نخواهند یا کسی واکنش نشان ندهد به نظرم این بی غیرتی است".
اعتراض چهرههای 'ارزشی'
گذشته از اهالی سینما به نظر میرسد برخی از چهرههای اصولگرا نیز رویه این مجله را نمیپسندند و آن را بیش از هرچیز به ضرر جبهه فکری خود میبینند. دو روز پیش خبرگزاریهای اصولگرا بیانیهای به امضای "جمعی از فعالین رسانه ای و فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی" منتشر کرد که در آن تعدادی از نویسندگان رسانههای اصولگرا -از جمله دبیر سرویس سینمای روزنامه کیهان- خواستار برخورد با یالثارات شده بودند.
در این بیانیه آمده: "متاسفانه اخیرا در یکی از مطبوعات کشور که مع الاسف نام مبارک سیدالشهدا علیه السلام را نیز یدک میکشد و شوربختانه منتسب به جبهه انقلاب نیز هست، شاهد اوجگیری ادبیات سخیف، غیردینی، توهینآمیز و غیرشرعی هستیم که هیچ نشانی از رعایت اخلاق و ادب و شرع در آن نیست".
نویسندگان این بیانیه گرچه بر انتقادات خود از فیلم فروشنده تاکید کردهاند، نوشته یالثارات را "خلاف شرع و ادب، تهمت و قذف و دارای حد شرعی و اشاعه فحشا و کبیره" دانسته و از قوه قضاییه پرسیدند "چرا اجازه سواستفاده از عنوان مذهبی این نشریه را به عدهای هتاک و بیادب داده است تا ضمن تداوم انتشار و توهینهای خود، به چهره جریان اصیل مذهبی و انقلابی کشور خدشهای جبرانناپذیر وارد کند".
پس از انتساب موارد غیراخلاقی به بازیگران حاضر در جشن سینمایی حافظ، هیئت نظارت بر مطبوعات در وزارت ارشاد مجوز انتشار این مجله را لغو کرده بود اما روند انتشار این مجله بی هیچ تغییری ادامه یافت.
در دیماه سال گذشته نیز یالثارات پس از انتشار مطلبی با تیتر "دیوار شکسته و زن سلیطه" در مورد شهیندخت مولاوردی معاون رئیسجمهور در امور زنان -به اتهام اصرار بر توهین و افترا- لغو مجوز شده بوداما بعد از حدود سه ماه با مجوز قوه قضاییه انتشار خود را از سر گرفت.
در مرداد وزارت ارشاد بار دیگر از لغو مجوز هفتهنامه یالثارات خبر داده اما چند روز بعد مدیرمسئول این نشریه گفت که یالثارات بدون توقف منتشر میشود.
پس از آن وزیر ارشاد از دادسرای رسانه به سبب اعطای اجازه انتشار موقت به این مجله علیرغم لغو مجوز انتقاد کرده و گفته بود: "اکنون جامعه باید در مورد برخورد دوگانه دستگاه قضا در مورد تخلف مطبوعاتى که حاشیه امن دارند و سایر مطبوعات قضاوت کند".
هفته نامه "یالثارات حسین" ابتدا در اوایل دهه ۱۳۷۰ خورشیدی به صورت خبرنامه در نمازجمعه تهران پخش میشد و پس از گرفتن مجوز انتشار در سال ۱۳۷۳ در دکههای روزنامهفروشی توزیع شد.
عبدالحمید محتشم، مدیر مسئول این نشریه از اعضای بلندپایه انصار حزب الله است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر