حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۰ مهر ۲۵, دوشنبه

حکومت از هنرمندان می ترسد

poorahmad_tahminehmilatni
کیومرث پوراحمد و تهمینه میلانی، در مصاحبه با “روز” ضمن تاکید بر اینکه حکومت از فیلمسازان و هنرمندان مستقل می ترسد،بازداشت و صدور احکام سنگین برای آنها را در جهت ایجاد ارعاب دانستند.
این دو کارگردان مطرح و سرشناس سینمای ایران احکام صادر شده برای جعفر پناهی، محمد رسول اف، مرضیه وفامهر، رامین پرچمی و بازداشت برخی دیگر از هنرمندان را در همین راستا ارزیابی کرده و در عین حال گفته اند که سکوت جامعه هنری معنادار است و دل هنرمندان ایرانی از وضعیت فعلی خون است. آنها همچنین به سخنان اخیر فرج الله سلحشور که سینمای ایران را فاحشه خانه خوانده بود واکنش نشان دادند.
آقایان موفق نمی شوند
بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸، هنرمندان و سینما گران نیز همچون سایر اقشار جامعه بازداشت و به احکامی سنگین محکوم شدند. برخی با قرار وثیقه آزاد هستند و برخی همچنان در زندان به سر می برند.
تهمینه میلانی در این زمینه به “روز” میگوید هدف از این برخوردها این است که هنرمندان وارد محدوده ای که دولت نمیخواهد نشوند این در حالیست که وظیفه هنرمند نقد است و با این برخوردها نمی توان جلو نقد را گرفت.
کارگردان فیلم هایی چون “نیمه پنهان، دو زن، واکنش پنجم، زن زیادی، بچه های طلاق و…” می گوید: فقط می توانم بگویم که از هنرمندان می ترسند آن موقعی که خود مرا بازداشت کردند برای چه بود؟ در واقع “نیمه پنهان” اینقدر مهم نبود که به من ۴ اتهام زدند بلکه هدف این بود که درسی شود برای فیلمسازان که درباره انقلاب فرهنگی فیلم نسازند.
خانم میلانی پس از نمایش فیلم نیمه پنهان بازداشت شد و روزنامه ها اعلام کردند او به “اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همکاری با گروه­های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری” متهم شده است. این کارگردان سینما چند روز در سلول انفرادی و سپس در بند عمومی زندان اوین در بازداشت بود.
او با اشاره به احکام اخیر هنرمندان می گوید: الان حکم آقای پناهی را ببینید بیش از اینکه حکمی قضایی علیه یک هنرمند باشد درسی است برای همه هنرمندان که وارد محدوده هایی که دولت نمیخواهد نشوند در حالیکه وظیفه هنرمند است که نقد کند و من مطمئن ام آقایان در این زمینه موفق نخواهند شد. شما به سکوت فعلی توجه نکنید هنرمند کارش را میکند و نقدش را میکند، این برخوردها نمی تواند او را بازدارد.
جعفر پناهی و محمد رسول اف، ده اسفند ۸۸ بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام به حبس و محرومیت از فعالیت سینمایی محکوم شدند.
روز شنبه دادگاه تجدید نظر حکم جعفر پناهی مبنی بر۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از ساخت و کارگردانی هر نوع فیلم و نوشتن فیلمنامه و هر نوع مصاحبه با رسانه‌های نوشتاری و شنیداری و دیداری داخلی و خارجی و خروج از کشور جز برای سفر حج و یا درمان ضروری با تودیع وثیقه را تایید کرده و همزمان حکم محمد رسول اف را از ۶ سال به یک سال حبس تعزیری کاهش داده است.
خانم میلانی در مورد احکام زندان و شلاق رامین پرچمی و مرضیه وفامهر هم می گوید: حکم خانم وفامهر و همچنین حکم رامین پرچمی واقعا مرا منقلب کرده اما حقیقتا دست ما را بسته اند و چه می توانیم بکنیم؟
رامین پرچمی، بازیگر سینما و تلویزیون نیز ۲۵ بهمن سال گذشته و در جریان اعتراضات مردمی در این روز، بازداشت و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده. او اخیرا از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان لاهیجان منتقل شده است.
مرضیه وفامهر، دیگر بازیگر سینما و همسر ناصر تقوایی نیز که از نهم تیرماه در زندان قرچک ورامین بازداشت است به دلیل بازی در فیلم “تهران من حراج” به یک سال حبس تعزیری و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شده است.
به این کارگردان مطرح سینما می گویم به نظر میرسد جامعه هنری چندان حساسیتی نسبت به این برخوردها ندارد و آنچنان که می بایست واکنشی نشان نداده است.
خانم میلانی می گوید: جامعه هنری چه می تواند بکند؟ در فضای فعلی واقعا چه می توان کرد؟ دل همه خون است و سکوت نیز معنا دار است؛ولی به این سکوت ظاهری زیاد توجه نکنید. شما نگاه کنید همین که جناح های مختلف سیاسی راه می افتند هنرمندان را بخرند و همین طور ورزشکاران بخصوص فوتبالیست ها را، همین نشان میدهد که خودشان هم به قدرت هنرمندان واقف هستند و هرچه هم فضای ترس ایجاد کنند باز موفق نخواهند شد.
با ارعاب میخواهند هنرمندان را ساکت کنند
کیومرث پوراحمد، دیگر کارگردان سرشناس سینمای ایران نیز در مصاحبه با “روز” میگوید که حکومت سینماگران مستقل را دوست ندارد و هنرمندان را موی دماغ خود میداند و برای همین با ایجاد ترس و ارعاب تلاش میکند آنان را به سکوت وادارد.
کارگردان فیلم هایی چون “گل یخ، بی بی چلچله، لنگرگاه، شکار خاموش، شرم، نان و شعر، به خاطر هانیه، خواهران غریب و شب یلدا” در پاسخ به سئوالی درباره سکوت جامعه هنری در قبال برخوردهای امنیتی با هنرمندان می گوید: ما همان اوایل چند بیانیه دادیم، امضا کردیم، صحبت کردیم و گفتیم که این احکامی که صادر شده ناعادلانه و بی ربط است همچنان هم همین را می گوییم، اما بیش از این کاری از دست ما ساخته نیست.
او می افزاید: جمهوری اسلامی تارهایی دور خود تنیده که خود نیز در آنها گیر کرده. شما به حکم آقای پناهی توجه کنید این همه سال زندان و محرومیت برای چه؟ متاسفانه آقایان توجه نمیکنند که روز به روز جهان در حال تغییر است و اتفاقات جدید می افتد و این احکام ابدی و همیشگی نیست و نمی توان سالیان طولانی این احکام را اجرا کرد. چون ایران هم جدا از بقیه جهان نیست و شامل این تغییرات می شود. احمدی نژاد یکسال پیش چه موقعیتی داشت و الان چه موقعیتی دارد؟ مشایی یک سال پیش چه بود و الان چه موقعیتی دارد؟ در چنین شرایطی که همه چیز سریع در حال تغییر است به نظر من نباید زیاد نگران چنین احکام طولانی بود.
آقای پوراحمد درباره علل برخوردهای امنیتی با هنرمندان می گوید: اصولا جمهوری اسلامی از ما خوشش نمی آید، از فیلمسازان مستقل خوشش نمی آید، از تفکر مستقل خوشش نمی آید و برای ارعاب و ترساندن و برای اینکه ما در آرامش نباشیم و نتوانیم کار کنیم دست به چنین اقداماتی میزند ولی اشتباه میکند به هدف نمی رسد. مثال ساده ای میزنم؛ سی سال تمام هر سال تابستان طرح و برنامه و نقشه جدید به اجرا می گذارند و خانم ها را تهدید می کنند که حجابتان فلان باشد و بهمان باشد و.. هر سال هم برنامه جدیدی در این راستا کشف میکنند مثلا پارسال پیرارسال کشف کردند که چکمه روی شلوار، ضد اسلامی است و… اما آیا موفق شدند پوشش زنان را یکدست کنند؟ نه روز به روز ناموفق تر شدند؛من نمیدانم چه اصراری دارند بر راه غلط خود پافشاری کنند.
ذهن بیمار فرج الله سلحشور
کیومرث پوراحمد و تهمینه میلانی در مصاحبه با “روز” همچنین به سخنان اخیر فرج الله سلحشورهم واکنش نشان دادند.
آقای پوراحمد، به “روز” می گوید: “آقای سلحشور اینقدر آدم بی اهمیتی است که حرف هایش هم اهمیت ندارد. او اصلا اهل سینما نیست و سینما را نمی شناسد. او ارتباطی با سینمای ایران ندارد که بخواهد درباره آن اظهار نظر کند”.
این کارگردان سرشناس ایرانی می افزاید: این آقا سریال های یک بار مصرف برای تلویزیون می سازد و این سریال ها را به کشور های عقب افتاده به صورت مجانی میدهند و پخش می شود و همین باعث شده گویا که او دچار توهم شود و فکر کند کارگردانی جهانی است.
آقای پوراحمد سپس با اشاره به حضور بازیگران زن در سریال های فرج الله سلحشور می گوید: اگر این زنان فاحشه هستند ایشان چطور از آنها در سریال های خود استفاده میکند؟ از خانم کتایون ریاحی چرا در سریالش بازی میگیرد؟ این مساله دو وجه دارد یا این آقا معتقد است بازیگران زن ما فاحشه هستند که این چیز عجیبی نیست و بخشی از تفکری که در مملکت ما وجود دارد نه فقط بازیگران سینما بلکه همه زنان مستقل و آزاد و زنانی که حجاب اجباری را قبول ندارند فاحشه میداند. یا این آقا این حرف را از روی اعتقاد نزده و به این حرف اعتقاد ندارد پس حرفش ناشی از عقده ای جنسی است و ذهن او یک ذهن بیمار است.
تهمینه میلانی، دیگر کارگردان سرشناس سینمای ایران هم درباره سخنان اخیر فرج الله سلحشور به “روز” می گوید: این ادم اصلا ارزش ندارد که درباره او حرف بزنیم. من تنها یک جمله را می توانم بگویم در پاسخ به این سخنان که “گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم”.
فرج الله سلحشور کارگردان سریال هایی چون یوسف پیامبر، ایوب پیامبر و مردان آنجلس است که در مصاحبه با پانا (خبرگزاری دانش آموزی ایران) سینمای ایران را به “فاحشه خانه” تشبیه کرده و گفته بود: سینمای ایران فاحشه خانه است. مگر صبح تا شب عکس های هنرمندان چاپ نمی شود وقتی زن‌های ما افتخارشان این است که عکس های خود را به صورت نیمه عریان در اینترنت بگذارند، یعنی خودشان یک پا آنجلینا جولی هست.
پیش از این گفته می شد تهیه کننده فیلم “رسوایی” که قرار است با کارگردانی مسعود ده نمکی ساخته شود از آنجلینا جولی برای بازی در یک فیلم تولید ایران دعوت کرده که این مساله با مخالفت مسعود ده نمکی مواجه شده.
فرج الله سلحشور در این زمینه به پانا گفته است که ” هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند و سینمای ایران باید هم برای ادامه فعالیت خود فاحشه بین المللی بیاورد”.
هرچند او از حرف خود عقب نشسته و مدعی شده که “مطلب بد منعکس شده” اما وب سایت آینده به نقل از پانا، متن کامل سخنان او را منتشر کرده و نوشته که فایل صوتی سخنان او موجود است.
در همین زمینه داوود رشیدی، رئیس انجمن بازیگران خانه سینما گفته که ” اظهارات اخیر فرج‌الله سلحشور و بی‌احترامی وی بازیگران زن سینمای ایران، در جلسه آینده انجمن بازیگران خانه سینما مورد بررسی قرار خواهد گرفت”.
ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، نگار جواهریان، هانیه توسلی و باران کوثری، ۵ بازیگر سینمای ایران نیز در یادداشتی از سلحشور خواسته اند سینمای ایران را به حال خود رها کند.
آنها خطاب به او نوشته اند: جناب آقای سلحشور، از اینکه می‌بینیم آن همه پرداختن به زوایای نورانی زندگی پیامبران و سرمشق قرار دادن منش ایشان تاثیری در کلامتان نداشته، و در نهایت شهرتتان را از نفرت‌پراکنی و بی‌ادبی در برابر هم‌نوعانتان به دست آورده‌اید، بسیار متاسفیم.
این ۵ بازیگر سینمای ایران افزوده اند: ای کاش لطف کنید سینمایی را که خجالت می‌کشیم بگوییم شما را یاد کجا می‌اندازد به حال خود رها کنید، شاید که رستگار شوید و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگرانتان بازگردد.
تهیه و تنظیم: فرشته قاضی

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج