حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۹ مهر ۲۱, دوشنبه

آیا محمدرضا شجریان یک جاکش بود و به نرخ روز در مورد سیاست و جامعه ایران حرف می‌زد؟

 

همایون شجریان فرزند و باجناق محمدرضا شجریان به کسانی که به مناسبت مرگ پدر‌ش تجمع کرده اند و شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دهند می‌گوید : دلم نمی‌خواهد اتفاقی که امروز رخ داد تبدیل به صحنه مسائل سیاسی بشود . جایگاه پدر از اینها بالاتر است. پدر نمیخواهد این اتفاق امروز تبدیل بشود به کارزار کشمکش‌های سیاسی.



روزگار از ۵۷ عجیب شد، که امثال هایده و صدها هنرمند بزرگ دیگه، به زور سرکوب، آواره و گوشه‌گیر شدن، و امثال شما با رانت و مشروعیت‌بخشی به این سانسور و سرکوب، انحصار رو در دست گرفتید... به نظر در خانه‌ی شجریان، رانت‌خواری از اصول تربیتی بوده...



اکبر گلپایگانی ( گلپا ) خسرو آواز ایران روزی در مورد شجریان گفته بود: از راه شجریان و ابتهاج دوری کنید و راه امثال خالقی و تجویدی را ادامه بدهید. شجریان از مواهب قدرت برخوردار بود و در دهه شصت یکه‌تازی می‌کرد درحالیکه من خانه نشین بودم. من مانند شجریان و ابتهاج توده‌ای که حزب اللهی شدند، هر روز به رنگی در نیامده‌ام.




۲ نظر:

هرمزگان گفت...

حقیقت این است که در کشمکش و جدال سیاست، هیچ کسی برنده نیست. برنده آن است که دستی به آبادانی کشورش رسانده باشد...

Shodja Eddin Ziaian گفت...

که البته، هرمزگان، شجریان چنین دستی به آبادانی کشورش با آن آوازهای سوزناک نرسانده است.

پادکست سه پنج