حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۵ بهمن ۲۱, پنجشنبه

فیلم جنجالی 'ماجرای نیمروز' که به موضوع مجاهدین خلق در دهه شصت می پردازد،بهترین فیلم جشنواره فجر شد


"ماجرای نیمروز"، یکی از فیلم های حاضر در فستیوال فیلم فجر امسال که به موضوع مجاهدین خلق در دهه شصت می پردازد، می گوید: این فیلم طرف مقابل را سراسر سیاه نشان می دهد و طرف خودی را کاملا سپید، در حالیکه "اگر آنها ترور و بمب گذاری کردند، ما مثل شمر آنها را در زندان اوین اعدام کردیم." 








هیئت داوران بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و پنجمین دوره را به فیلم جنجالی "ماجرای نیمروز" اهدا کردند. 
این فیلم که به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی محمود رضوی ساخته شده، توانست جایزه بهترین فیلم بخش مردمی جشنواره را هم دریافت کند.
فیلم ماجرای نیمروز روایتی سینمایی از یک دوره پرتنش سیاسی ایران در دهه شصت است و ماجرای درگیری نیروهای امنیتی ایران را با سازمان مجاهدین خلق روایت کرده است. 
جایزه بهترین کارگردانی را هم وحید جلیلوند برای فیلم " بدون تاریخ، بدون امضا" گرفت. 
در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، برای اولین بار دو سیمرغ بلورین به دو زن بازیگر نقش اول، مریلا زارعی برای فیلم "زیر سقف دودی" و لیلا حاتمی برای" رگ خواب" تعلق گرفت.
سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد به محسن تنابنده برای فیلم " فراری" رسید. نوید محمدزاده برای فیلم "بدون تاریخ بدون امضا" بهترین بازیگر مکمل شناخته شد و سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن همبه ثریا قاسمی برای فیلم " ویلایی‌ها" اهدا شد.
مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر امسال با حدود سه ساعت تاخیر از شبکه نمایش پخش شد. در سال‌های اخیر این مراسم به طور مستقیم از تلویزیون پخش نمی‌شود اما امسال برخی رسانه‌های سینمایی این مراسم را با استفاده از ابزارهای پخش زنده در شبکه های اجتماعی پوشش دادند. 
عدم پخش مراسم از تلویزیون با انتقاد بعضی برنده‌های این دوره همراه بود. از جمله علیرضا داوودنژاد که بعد از دریافت جایزه‌ ویژه هیات داوران برای فیلم " فراری" ، از تلویزیون و برنامه "هفت" به شدت انتقاد کرد.
در گزارشی که برنامه سینمایی"هفت"، درباره جشنواره فیلم فجر پخش کرد از این جشنواره به عنوان محلی برای "تقسیم غنایم" نام برده شد و با اشاره به برخی از فیلم‌هایی که به نظر سازندگان برنامه هفت، جایشان در فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ خالی است گفته شد که این فیلم‌ها عملا دراین تقسیم غنایم سالانه سهمی ندارند.
سایر جوایز:
بهترین فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی برای فراری
بهترین موسیقی فیلم: کریستف رضاعی برای نگار
بهترین صداگذاری: علیرضا علویان برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا
بهترین صدابرداری: پرویز آبنار برای فیلم فراری
بهترین طراحی صحنه و لباس: بهزاد جعفری برای ماجرای نیمروز
بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آق بیک برای یک روز بخصوص
جلوه‌های بصری: محمد قاسمی برای ویلایی‌ها
بهترین چهره‌پردازی: ایمان امیدورای برای زیر سقف دودی
بهترین عکس: امیرحسین شجاعی برای رگ خواب


حاشیه‌های جشنواره سی و پنجم
اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که سینماگران شاهد یکی پرحاشیه ترین جشنواره‌ها از لحاظ انتقاد به رویکرد داوران در تاریخ برگزاری آن بودند.
اعتراض به انتخاب‌های هیئت داوران جشنواره فیلم فجر اتفاق تازه‌ای نیست ولی حکایت این اعتراض‌ها، انصراف‌ نامزدها و واکنش‌ها در جشنواره سی و پنجم موجب شد جشن دولتی سینمای ایران از این جهت کاملا متمایز باشد.
وزیر ارشاد دو روز پیش از اختتامیه از تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به اعتراضات فیلمسازان خبر داد و البته تاکید کرد اعتراضات آنها را وارد نمی‌داند.
برخی رسانه‌ها و منابع سینمایی از اینکه نام برخی فیلم‌ها مانند "سد معبر" به کارگردانی محسن قرایی با بازی حامد بهداد، "خفگی" به کارگردانی فریدون جیرانی و "قاتل اهلی" مسعود کیمیایی اصلا در میان نامزدها دیده نمی‌شود ابراز شگفتی کردند. برخی دیگر از اینکه تابستان داغ نخستین فیلم بلند ابراهیم ایرج‌زاد در ۱۳ بخش نامزد دریافت جایزه شده ناراضی بودند.
هومن بهمنش که جایزه بهترین فیلمبرداری را گرفت و مجری طرح تابستان داغ هم بود در سخنانی گفت: گویا به اشتباه در ۱۳ رشته کاندیدا شده‌ایم. من از داوران عذرخواهی می‌کنم که بابت فیلم ما توهین شنیدید. معذرت می‌خواهم، فیلم ما را دوست داشتید. 
محمد جواد ظریف وزیر خارجه، رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد، علی ربیعی وزیر کار، معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی دو معاون رئیس جمهوری ایران هم مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور داشتند.

عکس: همت خواهی ، داود قهردار - ایسنا

  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر
  • مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج