حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ اسفند ۲۴, یکشنبه

داعش کجا را ویران می‌کند: نمرود، پایتخت اولین پادشاهی جهان

سرزمین باستانی که امروزه عراق نامیده می شود به خاطر بسیاری از "اولین های" تاریخ شهرت دارد. بین النهرین اولین نگارش (خط)، اولین شهر، اولین قوانین مدون و اولین پادشاهی (امپراطوری) را به تاریخ بشر عرضه کرده است.




نمرود محصول غنای فنون هنری و معماری و یک زیبایی بی همتا در جهان باستان است
سرزمین باستانی که امروزه عراق نامیده می شود به خاطر بسیاری از "اولین های" تاریخ شهرت دارد. بین النهرین اولین نگارش (خط)، اولین شهر، اولین قوانین مدون و اولین پادشاهی (امپراطوری) را به تاریخ بشر عرضه کرده است.
مردم عراق به‌حق به میراث باستانی سرزمین خود، نوآوری ها و تاثیرات آن بر تمدن جهان افتخار می کنند.
تخریب آثار باستانی نمرود که پس از نینوا و موزه موصل تازه ترین مورد از ویران کردن میراث باستانی منطقهتوسط گروه داعش است، نه فقط تعرضی به مردم عراق بلکه یک تراژدی بزرگ برای میراث فرهنگی جهان و بشریت است.
نمرود پایتخت اولین پادشاهی تاریخ، پادشاهی آشوری نو بود که در اولین هزاره قبل از میلاد بخش گسترده ای از بین النهرین و خاورمیانه را در قلمرو خود داشت.
نمرود در ۳۵ کیلومتری جنوب شهر موصل واقع شده و مساحت آن حدود ۳.۵ کیلومتر مربع بود. در قلب این شهر بزرگ ارگ یا دژ اصلی قرار داشت که ساختمانهای حکومتی و دینی همه در آنجا ساخته شده بودند. از جمله می توان به قصرهای پادشاهان آشوری و معبد نینورتا، خدای جنگ، و معبد نابو، خدای نگارش، اشاره کرد.
شواهد باستان شناسی نشان می دهد که این نقطه از حدود هزاره ششم قبل از میلاد به عنوان محل سکونت گروهی از مردم منطقه تثبیت شد ولی از حدود سال ۸۸۰ قبل از میلاد توسط آشورناصیرپال دوم یکی از پادشاهان آشوری توسعه یافت و به شهر بزرگ "کالاح" بدل شد که بعدها باستان شناسان آن را نمرود نامیدند.
این شهر تا حوالی سال ۷۰۰ قبل از میلاد کماکان پایتخت و تا سال ۶۱۲ قبل از میلاد و سقوط پادشاهی آشوری نو یک شهر مهم بود.

شکار شیر

قصر آشور ناصیرپال که به قصر شمال غربی نیز مشهور است، اولین بار در سال ۱۸۴۰ میلادی توسط باستان شناس و کاشف بریتانیایی به نام آستین هنری لایارد حفاری شد. در همین حفاریها مجسمه های گاوهای نر بالدار کشف شدند که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می شوند.
آستین هنری لایارد تعداد زیادی از تخته سنگ های دیواره سالن ها و حیاط درونی کاخ ها را نیز کشف کرد. این تخته سنگ های منقش همه از سنگ آهک موجود در منطقه ساخته شده و تصاویری از پادشاه در ضیافت های رسمی ، شکار شیر و یا صحنه هایی از جنگ و مناسک مذهبی روی آنها کنده شده است.
دوره بعدی حفاری در شهر باستانی نمرود در دهه پنجاه و شصت میلادی قرن بیستم و زیر نظر مکس مالووان، همسر آگاتا کریستی نویسنده داستانهای جنایی، انجام شد.
مکس مالووان و همکارانش نقشه های پیچیده کاخ ها، معابد و ارگ شهر را بازسازی کرده و در حفاریهای خود گنجینه بزرگی از مبلمان عاج کاری شده، ظروف و جامهای سنگی، ابزار و وسایل فلزی و صدها تندیس و نقاشی دیواری را کشف کردند.
این گروه باستان شناسی نزدیک ورودی تالار اصلی کاخ که تخت پادشاهی در آن قرار داشته، یک دیواره سنگی منقش را کشف کرد که نقش پادشاه به هنگام عبادت و یک متن به خط میخی آشوری روی آن حک شده بود و ساخت و ساز کاخ و باغهای اطراف آن را تشریح می کرد. 
مجسمه های گاوهای بالدار ترکیبی از با ارزش‌ترین عناصر دنیای جانوران با اجزای انسانی‌اند

ضیافت هفتاد هزار نفره

این سنگ‌نوشته که در آن جزییات گرانبهای درها و دروازه های کاخ، تیرهای بزرگ سقف عمارات از جنس چوب سرو و کار صدها استاد کار و هنرمند تشریح شده نشانه منحصر به فردی از غنا و قدرت پادشاهی آشوری نو است.
در این سنگ‌نوشته به یک ضیافت بزرگ و پر تشریفات برای هفتاد هزار مهمان اشاره می شود که برای آن صدها دام و طیور، میوه فراوان و مقدار زیادی آبجو و شراب مهیا شد.
در سایر اطاق ها و تالارهای کاخ ها و معابد اسناد و بایگانی مربوط به امور اداری پادشاهی (امپراطوری) نگهداری می شد. در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی اداره میراث باستانی عراق بخش زیادی از کاخ آشور ناصیرپال دوم از جمله دیواره های سنگی تالارهای کاخ را بازسازی و مرمت کرد.
مجسمه های سنگی گاوهای بالدار که نگهبان ورودی تالار ها و حیاط های مهم کاخ بودند در محل اصلی خود نصب شدند. این گاوهای بالدار شاخص ترین و شناخته شده ترین نمادهای دوران تمدن آشوری هستند.
این مجسمه ها ترکیبی از با ارزش ترین عناصر طبیعت در یک نماد امتزاجی‌اند: سر انسان به عنوان نماد شعور، پیکر گاو نر وحشی به عنوان نماد قدرت جسمی و بالهای عقاب به عنوان نماد پرواز و رسیدن به دور دست ها برای رصد و دوری از شیطان.
در جریان بازسازی و مرمت این آثار توسط اداره میراث فرهنگی عراق قبرهای چندین ملکه پادشاهی آشوری نیز کشف شد. هر یک از این مقبره ها حاوی گنجینه بزرگی از جواهر آلات و تاج های طلایی، اشیاء میناکاری ، ظروف و جامهای طلایی و برنزی و ظرف های ساخته شده از عاج بود.
مهارت، ظرافت و زیبایی کار استادکارانی که این اشیا را ساخته اند در مقایسه با سایر تمدنهای باستانی واقعا بی همتا است.
نمرود برای یک دوره طولانی از نقاط مهم گردشگری، پیک نیک های خانوادگی و دیدارهای آموزشی دانش آموزان بود. بازسازی این بناهای تاریخی برای بازدیدکنندگان یک فرصت استثنایی فراهم کرده بود تا ابعاد عمارت ها و زیبایی آن ها را به شیوه ای تجربه کنند که در هیچ موزه ای میسر نیست.
نمرود یگانه است و ساختمانها و آثار هنری موجود در آن بی همتا هستند. تخریب آن برای باستان شناسان، مردم عراق و تمام جهان یک خسارت بزرگ و جبران ناپذیر است. 
قطعه سنگ منقشی از نمرود، روح محافظ، در نمایشگاهی در ابوظبی در سال ۲۰۰۱
نمایی از نمرود از تپه های مشرف، سال ۱۹۳۲ قبل از اکتشافات باستان شناسی مهم قرن بیستم
بخشی از آثار باستانی نمرود به نقاط دیگر منتقل شده ولی بخش دیگری در محل باقی ماندند و احتمالا امروزه بسیاری از آنها ویران شده اند. عکس مربوط به خاکروبی در سال ۲۰۰۱ است

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج