حرکت در سطح

  • من را فرانسوی ببوس

    روايتی است از زير گلو تا پشت گردن که آيه هايش به خط نستعليق آمده اند. رنگ پريده از خواب های غمگين. شصت و يک سوره از تورات تنی. بخش شعرها به عنوان "من را فرانسوی ببوس" عاشقانه هايى ست همراه با واکنش های سياسی و اجتماعی. شعرها سايه هايی هستند، افتاده روی قبرها با تابوت های آماده، رو به درخت های خشک شده ، رو به آدم های خشک شده ، رو به آهن های به کار رفته در تن. بغلشان رفت به آغوش، بغلشان کنيد. بغلشان کنيد.

    • این برنامه شعر خوانی هوشنگ چالنگی POEM

      و گزارش این علف بی رنگ به همراه تو این گونه ست اگر این شب ست اگر این نسیم به همراه تو نواده ی خوابالود هم سیاهی ی تنها خود تویی بهین شب تنها که خود می سازی و آبها که در پای تو می خسبند رنگ می گیرد. .

    • گفتگوی رادیویی با رضا قاسمی

      غلطید به پهلوی راست. مدتی همینطور بی‌حرکت ماند؛ خیره به نور ملایمی که از پنجره رو به کوچه می‌آمد. دستش را از زیر لحاف بیرون آورد و چراغ را خاموش کرد. شانه‌هایش زیر لحاف تکان‌تکان می‌خورد

    • عدوی تو نیستم من، انکار توام

      ناما جعفری، شاعر ایرانی، در مجموعه‌ای با عنوان «تجمع در سلول انفرادی» کوشیده است تجربۀ پرورده و بالیده شدن اندیشه و عاطفۀ شاعران ایرانی را در برخورد به فرایافت پیکار مدنی نمایش دهد.

    • من یک ادوارد دست قیچی هستم ای تیم برتون لعنتی

      آدم به دوستی این موجودات عجیب، اما معصوم و صادق بیشتر می‌تواند اعتماد کند تا کسانی که پشت علاقه‌شان یک دنیا خودخواهی، منفعت‌طلبی و ریاکاری نهفته است. من ترجیح می‌دهم در آن قلعه گوتیک با ادوارد دست قیچی زندگی کنم، از رولت‌های گوشت سویینی تاد بخورم

    • چشمان کاملاً باز استنلی کوبریک

      هفت سال بعد، «کوبریک» فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» را درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشید. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد.

۱۳۹۳ بهمن ۲۷, دوشنبه

جعفر پناهی: هیچگاه به ما اجازه نمایش فیلم‌هایمان را در ایران نداده‌اند

جعفر پناهی، برنده خرس طلایی جشنواره برلین مسئولان حکومتی را متهم ساخت که خود با سینمای ایران سیاسی برخورد می‌کنند اما توقع دارند دیگران چنین نکنند. او گفت چه فیلم‌هایی که در پای همین دیوار سیاست، قربانی شدند و روی پرده را ندیدند.



جعفر پناهی، برنده خرس طلایی جشنواره برلین مسئولان حکومتی را متهم ساخت که خود با سینمای ایران سیاسی برخورد می‌کنند اما توقع دارند دیگران چنین نکنند. او گفت چه فیلم‌هایی که در پای همین دیوار سیاست، قربانی شدند و روی پرده را ندیدند.
جعفر پناهی، برنده جایزه خرس طلایی شصت‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین تنها سینماگر ایرانی است که هشت بار در این جشنواره حضور داشته‌ است.
جعفر پناهی، برنده جایزه خرس طلایی شصت‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین تنها سینماگر ایرانی است که هشت بار در این جشنواره حضور داشته‌ است.
جعفر پناهی یک روز پس از دریافت جایزه خرس طلایی از شصت‌وپنجمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم «تاکسی»، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت همه فیلمسازان ایرانی دلشان می‌خواهد فیلمشان اول در کشورشان به نمایش درآید اما دیوار سیاست همیشه مانع نمایش این فیلم‌ها در ایران شده است.
پناهی ضمن ابراز خوشحالی از موفقیت فیلم‌اش در جشنواره برلین گفت: «صاحبان قدرت همیشه ما را متهم به ساختن فیلم‌های جشنواره‌ای و خارج‌پسند کرده‌اند ولی پشت دیوار سیاست پنهان شده‌اند و نگفتند که هیچگاه به ما اجازه نمایش فیلم‌هایمان را در ایران نداده‌اند.»
«تاکسی» ساخته جعفر پناهی که در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین شرکت کرده بود شب گذشته، شنبه ۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن‌ماه در مراسم پایانی این جشنواره، در غیاب کارگردان آن خرس طلایی را به‌دست آورد.
جعفر پناهی در جریان رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ دو بار دستگیر و سپس به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و سفر به خارج از ایران محکوم شد.

«دیوار سیاست» از تهران تا برلین

پناهی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایلنا به نامه حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی به دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره برلین اشاره کرد و آن را «حرف‌های قشنگی» دانست که «فقط حرف» است و گوینده خود به آن عمل نمی‌کند.
خرس طلایی جشنواره برلین در دستان حنا سعیدی، بازیگر فیلم «تاکسی» و خواهرزاده جعفر پناهی
خرس طلایی جشنواره برلین در دستان حنا سعیدی، بازیگر فیلم «تاکسی» و خواهرزاده جعفر پناهی
پناهی گفت: «ایشان در آخرین جمله نامه خود گفته‌اند فرهنگ و سینما یعنی برچیدن پرچین‌ها و دیوارها. جمله‌ای که در کلام زیباست ولی در عمل ماندگارتر است. پس معتقدم آقای ایوبی اول باید دیوارهایی را که خود و مدیران ماقبل ایشان بنا کرده‌اند فرو ریزد و بعد به دیگران هشدار بدهد که دیوار نسازند.»
حجت‌الله ایوبی نامه خود به دیتر کوسلیک را زمانی نوشت که فیلم «تاکسی» پناهی در بخش رقابتی جشنواره برلین پذیرفته شد. او نوشت: «متأسفم از این‌که شما به بهانه فیلمِ فیلمسازی که به موجب قانون کشورش فعلاً نمی‌تواند فیلم بسازد (گرچه دارد می‌سازد) می‌خواهید همه را سوار تاکسی سوء تفاهم‌های تازه‌ای بر علیه مردم ایران نمایید.»
او افزود: «سازنده فیلم تاکسی به‌رغم آن‌چه در جشنواره برلین گفته شد، در ایران سوار بر قطار پرشتاب زندگی خویش است و از همه مواهب زندگی آزادانه خود برخوردار است.»
رئیس سازمان سینمایی در انتهای نامه خود نوشت: «من هم مانند میلیون‌ها علاقه‌مند به سینما، صدای مهیب پای سیاست را در جشنواره برلین می‌شنوم. من هم مانند همه آن‌ها دوست داشتم برلین یادآور فرهنگ و هنر باشد. اما گویی شما سیاست را بر هنر ترجیح دادید. صدای پای سیاست می‌آید؛ و آجرهایی که در جشنواره شما روی هم قرار می‌گیرد به سرعت دیوار برلین تازه‌ای بر گرد جشنواره شما خواهد کشید.»

«سال‌هاست که در ایران صدای پای سیاست را در سینما می‌شنویم»

جعفر پناهی در پاسخ به این سخنان گفته است: «ما سال‌هاست که در کشور خودمان صدای پای سیاست را در عرصه هنر به‌خصوص سینما می‌شنویم که تلاش در آلوده کردن هنر با سیاست دارد. اما آقای ایوبی جدائی هنر از سیاست را به دیگران توصیه می‌کنند! این توقع ایجاد می‌شود که چرا خودشان به آن عمل نمی‌کنند؟!»
جعفر پناهی با بیان این‌که «بهانه فشار از بیرون» بر مسئولان دولتی همواره در ایران وجود داشته، پرسیده است: «به یاد دارید چه فیلم‌هایی در پای همین دیوار سیاست قربانی شدند و هیچگاه رنگ پرده سینما را ندیدند و تمام انرژی و تلاش سازندگان‌شان در قفس توقیف باقی ماند؟ باتوجه به فشارهایی که روی سازمان سینمائی است؛ چه کاری باید بکند که نکرده؟»
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد: فیلمسازان آب در آسیاب مخالفان و دشمنان نظام نریزند.
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد: فیلمسازان آب در آسیاب مخالفان و دشمنان نظام نریزند.
او گفت با آن‌که هیچ‌وقت اهل پیغام دادن به هیچ مدیر دولتی نیست، اما درست پس از انتشار نامه حجت‌الله ایوبی به دیتر کوسلیک به رئیس سازمان سینمایی پیشنهاد نمایش فیلم «تاکسی» در جشنواره فیلم فجر را داده  و تا آخرین روز جشنواره فجر نیز منتظر تصمیم وی مانده اما پاسخی دریافت نکرده است.

«فیلم‌هایی که انتقادی نیست، عنادی است»

با اعطای جایزه خرس طلایی به فیلم جعفر پناهی، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد نسبت به آن واکنش نشان داد. او نیز همچون حجت‌الله ایوبی رویکرد جشنواره برلین را سیاسی دانست و گفت: «چند سالی است که شاهد اقدامات سیاست‌آمیز داوران و متولیان این جشنواره نسبت به جمهوری اسلامی ایران و انتخاب فیلم‌هایی که از نظام اسلامی به نوعی سیاه‌نمایی دارد، هستیم.»
سخنگوی وزارت ارشاد درباره آثار سینمایی جعفر پناهی گفت: «فیلم‌های این فیلمساز انتقادی نیست؛ بلکه عنادی است که در آن‌ها مشاهده می‌شود.»
نوش‌آبادی از فیلمسازانی که «به هر دلیل آثار یا فعالیتشان در ایران با مشکل مواجه» است خواست تا «آب در آسیاب مخالفان و دشمنان نظام» نریزند و حاضر نشوند برای  «کسب اعتبار کاذب، با اعتبار و اصالت‌های فرهنگی و دینی یک کشور» بازی کنند.
سخنگوی وزارت ارشاد با گفتن این سخنان اظهار امیدواری کرد که محدودیت‌ها و موانع کسانی چون جعفر پناهی در داخل کشور برطرف شود. او گفت: «استقبال می‌کنیم از این‌که این‌گونه هنرمندان به جای این‌که بروند آثار خود را به دیگران عرضه کنند بیایند در داخل کشور با تعهداتی که کشور و مردمشان خواهند داشت آزادانه فعالیت کنند.»
شصت‌و‌پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین از ۵ فوریه / ۱۶ بهمن تا ۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

پادکست سه پنج